Εκδήλωση ΜΕΝΤΗ για την Παιδεία

Πραγματοποιήθηκε χτες το απόγευμα η πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Μεγανησιωτών ο ΜΕΝΤΗΣ με θέμα: «Παιδεία στο Μεγανήσι-Προβλήματα και προοπτικές». Η προσέλευση του κόσμου κρίνεται ικανοποιητική, αν και πολλοί ομιλητές τόνισαν την εμφανή απουσία των μόνιμων κατοίκων και της νεολαίας, ανθρώπων δηλαδή που θα έπρεπε κατ’ εξοχήν να ενδιαφερθούν για μια τέτοια συζήτηση. Στην αρχή της εκδήλωσης τιμήθηκε για την εκπαιδευτική (και όχι μόνο) προσφορά του στο Μεγανήσι ο συνταξιούχος δάσκαλος Τάκης Αργύρης (Τζανάκας). Για τον παλιό της δάσκαλο, με έκδηλη συγκίνηση, μίλησε  η Κατερίνα Καββαδά (Αντρίκου). Την πλακέτα παρέλαβε ο εγγονός του. 

Οι ομιλητές κατά σειρά και οι τοποθετήσεις τους συνοπτικά ήταν οι εξής:

-Πανωραία Μάντζαρη(εκπαιδευτικός): Αναφέρθηκε στην κατάσταση στο Δημοτικό και στις δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, εκτιμώντας ότι τα σχολεία μας βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση και με την αρωγή του Δήμου. Τόνισε όμως το θέμα της επικείμενης κατάργησης του ολοήμερου και την αντίθεσή της στις συγχωνεύσεις σχολείων.

-Τάκης Αργύρης (εκπαιδευτικός, διδάκτωρ): Αντίστοιχες αναφορές στο Γυμνάσιο-Λύκειο για τα χρόνια που είχε διδάξει. Επικεντρώθηκε περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία και το πως αυτή θα γίνει πιο αποτελεσματική. Μάλιστα επισήμανε ότι μικρές τάξεις ενός ή δύο μαθητών είναι αντιπαραγωγικές σύμφωνα με τις νέες εκπαιδευτικές μεθόδους και ότι πιθανόν η Β’ Λυκείου να μην πρέπει να υπάρχει γιατί δεν βοηθάει στην προετοιμασία του παιδιού.

-Σπύρος Αργυρός (Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων): Σημείωσε ότι θεωρεί σημαντικό να είναι Μεγανησιώτες οι διδάσκοντες, αναφέρθηκε στους αγώνες που έχει κατά καιρούς δόσει ο Σύλλογος και με την αρωγή των εκάστοτε Δημοτικών Αρχών.

-Θωμάς Κανέλλος (φοιτητής): Περιέγραψε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας μαθητής σε ένα μικρό σχολείο και τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ενισχυτικής διδασκαλίας, αλλά και άλλων ξένων γλωσσών, καθώς και άλλων δραστηριοτήτων (μουσική και θεατρική παιδεία, εικαστικά). Έθιξε επίσης το θέμα των καθηγητών που κοιτούν το ρολόι για το πότε θα φύγουν από το νησί.

Ακολούθησαν ερώτησεις και τοποθετήσεις από το κοινό και μικρό διάλειμμα.

-Αποστόλης Γατής (εκπαιδευτικός, τ.πρ.ΕΛΜΕ): Αναφέρθηκε περισσότερο στην περιρρέουσα κατάσταση που δεν αφήνει αλώβητο ούτε το Μεγανήσι και ανέλυσε την κατεύθυνση που τείνει να πάρει η Παιδεία,στη βάση του ωφελιμισμού (οικονομισμού), ενώ αναφέρθηκε στις καταργήσεις σχολικών μονάδων, την υποχρηματοδότηση της Παιδείας (Μνημόνιο, Μεσοπρόθεσμο) αλλά και την ανάγκη της ποιοτικής αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, πράγμα που δε συμβαίνει με τη δημιουργία από το Υπ. Παιδείας σχολικών μονάδων «μαμούθ», διότι είναι αντιπαιδαγωγικό και το υπουργείο ενεργεί όχι με βάση τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κοινωνίας αλλά με κριτήριο το κόστος , ενώ  η Παιδεία πρέπει να είναι επένδυση στον άνθρωπο. Καυτηρίασε, επίσης, τη σύμφυση του συνδικαλισμού με τον κομματισμό. Στόχος, τόνισε, πρέπει να είναι πώς το σχολείο θα δημιουργήσει τον αυριανό πολίτη συμμετέχοντας ενεργά στον μετασχηματισμό της κοινωνίας.

-Θανάσης Κονιδάρης (Δημοτικός Σύμβουλος, Πρόεδρος Σχολικής Επιτροπής): Μίλησε για τον Καλλικρατικό Δήμο σε σχέση με την εκπαίδευση, ανέλυσε εν τάχει τις αρμοδιότητες της Σχολικής Επιτροπής και παρουσίασε τις δράσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Επιτέθηκε με τη σειρά του στις λογικές συνενώσεων σχολείων και στην δημιουργία εκπαιδευτικού συστήματος που προάγει τις λεγόμενες «ευέλικτες μορφές εργασίας» και όχι την επιστημονική και κοινωνική στήριξη που χρειάζεται ένας νέος. Στο τέλος τόνισε ότι το πρόβλημα στο Μεγανήσι δεν είναι υλικοτεχνικό, αλλά κυρίως ζήτημα προσανατολισμού στο εύκολο κέρδος του τουρισμού, αλλά και διάρρηξης του κοινωνικού ιστού και κατακερματισμού των δυνάμεων.

Ακολούθησαν ξανά τοποθετήσεις και παρεμβάσεις (πραγματικά καίριες και ενδιαφέρουσες) ενώ στο τέλος τοποθετήθηκε και ο Δήμαρχος Μεγανησίου κος Ζαβιτσάνος, εκπαιδευτικός και ο ίδιος. 

Ενδεικτικά: αρκετή κουβέντα έγινε για τα ωράρια του Γυμνασίου και την μη παραμονή των καθηγητών στο νησί και προτάθηκαν διάφορες λύσεις, όπως η παροχή κινήτρων. Μια ενδιαφέρουσα πρόταση κατέθεσε ο Μάκης Κατωπόδης για την σύσταση μιας άτυπης επιτροπής παιδείας, που θα αποτελείται από Μεγανησιώτες εκπαιδευτικούς και θα έχει σαν ρόλο την υποβοήθηση γνωμοδοτικά και ενδεχομένως εκπαιδευτικά της Παιδείας στο νησί.  

Περισσότερα στοιχεία για την εκδήλωση και τα τελικά συμπεράσματα θα περιμένουμε να δούμε στην ιστοσελίδα του ΜΕΝΤΗ. Θεωρούμε ωστόσο ότι αξίζει συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία του, και για το άνοιγμα ενός προβληματισμού και μιας συζήτησης πολιτισμένης, νηφάλιας και παραγωγικής.