Ομιλία και υπόμνημα Περιφερειάρχη κ.Σπυρίδων Σπύρου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπής της Βουλής για τις συγκοινωνίες στα Ιόνια Νησιά

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ

2011-12-23

Στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής της Βουλής, που συνεδρίασε χθες στην Αθήνα, μετείχε ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Σπυρίδων Σπύρου, ο οποίος – στην ομιλία του – αναφέρθηκε στο θέμα των συγκοινωνίας στα Ιόνια Νησιά, ενώ κατάθεσε και υπόμνημα με τις θέσεις του, που εμπεριείχαν και τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου για το ίδιο θέμα.

Η εισήγηση του Περιφερειάρχη

Αξιότιμη Πρόεδρε της Επιτροπής,
Αξιότιμα Μέλη,

Ως Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων οφείλω, καταρχήν, να μεταφέρω στα μέλη της Επιτροπής τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Ιονίων Νήσων, που αφορούν στις συγκοινωνίες στα Ιόνια Νησιά.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων, με κάθε αφορμή και υπό διαφορετικό πρίσμα κάθε φορά, ασχολήθηκε στις συνεδριάσεις του με το θέμα των Συγκοινωνιών στα Ιόνια Νησιά.

Οι προβληματισμοί αλλά και οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί και, κυρίως, οι αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου, συνιστούν την πολιτική μας για τις Συγκοινωνίες στα Ιόνια Νησιά, καθώς το συλλογικό όργανο εκφράζει το σύνολο των απόψεων των πολιτών των Ιονίων Νήσων, που εξέλεξε το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Πέρα από αυτό, οι ενέργειες εμού, σε σχέση με τις συγκοινωνίες, με γνώμονα τα επίκαιρα και καθημερινά προβλήματα, με έφερναν συχνά σε επικοινωνία με τους αρμόδιους υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, προκειμένου, κάποια από τα συγκοινωνιακά προβλήματα να επιλυθούν άμεσα.

Επιπλέον ενέργειες έγιναν και από την Αντιπεριφερειάρχη και Πρόεδρο της Επιτροπής Μικρών Νησιών και Νησιωτικής Πολιτικής, στην ίδια κατεύθυνση.

Τρεις άξονες για τις συγκοινωνίες

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ως νησιωτική Περιφέρεια, αντιμετωπίζει την κάθε μορφής συγκοινωνιακή σύνδεση κάτω από το πρίσμα τριών αξόνων:

Α. Την ενδο – συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών της Περιφέρειάς μας, με στόχο την κοινωνική συνοχή και την ενδυνάμωση των μεταξύ μας παντός είδους σχέσεων.
Στο τομέα αυτό επιδιώκουμε την ακτοπλοϊκή αλλά και αεροπορική σύνδεση, ει δυνατόν – σε καθημερινή βάση.

Β. Τη σύνδεση των νησιών μας με τις γειτονικές χώρες (Ιταλία και Αλβανία, Δαλματικές Ακτές κτλπ.).

Γ. Τη σύνδεση των νησιών μας με κάθε πόλη – λιμάνι του οριζόντιου άξονα, που περιλαμβάνει τα δυο μεγάλα λιμάνια (Ηγουμενίτσα και Πάτρα), καθώς και το μικρότερο της Κυλλήνης.

Ζητούμενο για μας είναι, πέρα από την ενδοεπικοινωνία (εσωστρέφεια), είναι και η εξωστρέφεια, δηλαδήσυγκοινωνίες που να μας συνδέουν με κάθε δυνατό προορισμό, που διευκολύνει το πέρασμα ανθρώπων και εμπορευμάτων προς και από εμάς.

Θεωρώ, για παράδειγμα, ότι η Αιτωλοακαρνανία, που συνδέεται στενά με τη Λευκάδα, έχει μεγάλη δυναμική στη σύνδεση με τα Ιόνια Νησιά και έχει δοκιμαστεί η γραμμή σύνδεσης με τον Αστακό, ενθαρρύνεται η σύνδεση με το Μύτικα και, βέβαια, η σύνδεση με την πρωτεύουσά της, το Μεσολόγγι, είναι για μας όχι μόνο ευχή αλλά και στόχος.

Η Ιόνια Οδός διέρχεται – κατά ένα μεγάλο τμήμα – μέσα από την Αιτωλοακαρνανία και η σύνδεσή της με την Εγνατία οδό αλλάζει – προς το καλύτερο – το τοπίο των συγκοινωνιακών κόμβων.

Η πολιτική μας συνάδει με τη σύνδεση των νησιών μας με ένα σημείο απ’ όπου διέρχονται εκατομμύρια ταξιδιωτών και, καθώς, τα Ιόνια Νησιά, είναι τουριστικός προορισμός, θα έλεγα ότι ενισχύεται και από το ρόλο τους αυτό, η σπουδαιότητα της σύνδεσης με το Μεσολόγγι, όπως πρόσφατα αποφάσισε το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Επίσης, στην ίδια συνεδρίαση, το Περιφερειακό Συμβούλιο, αποφάσισε:

1. Θα πρέπει η ισχύουσα νομοθεσία, περί ακτοπλοΐας και εναέριων συγκοινωνιών να εναρμονιστεί, με τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητας της Περιφέρειας Ιονίων Νησιών.

2. Πρέπει να δυναμώσουμε την φωνή της Περιφέρειας Ιόνιων Νήσων  στο Συμβούλιο  Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και να ανατρέψουμε τα μέχρι σήμερα δεδομένα, με μόνιμη θέση .

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων δικαιούται ισότιμης αντιμετώπισης με την Περιφέρεια Αιγαίου, και τηθέσπιση Γενικής Γραμματείας Ιόνιου στα πλαίσια του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με αλλαγή του άρθρου 9 του Νόμου 2932/2001.

3. Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια ακτοπλοΐας από 23% στο 6,5% όπως στις υπηρεσίες διαμονής των τουριστικών καταλυμάτων όπου σαν αποτέλεσμα θα δώσει ώθηση συνολικά στη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά.

4. Να καταργηθεί ο επίναυλος (3%), καθώς επιβαρύνει τους επιβάτες που δεν χρησιμοποιούν πλοία δρομολογημένα σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας  με βάση τον Νόμο 2932/01 και σύμφωνα με τον Κανονισμό 3577/92 (ΕΟΚ), η δρομολόγηση των ακτοπλοϊκών πλοίων στις θαλάσσιες ενδομεταφορές είναι ελεύθερη για τους έλληνες και κοινοτικούς πλοιοκτήτες οι οποίοι δρομολογούν τα πλοία τους σε γραμμές της επιλογής τους, σύμφωνα με την επιχειρηματική τους πρωτοβουλία, ενώ ο ρόλος της Πολιτείας περιορίζεται στο να ελέγχει ότι πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις δρομολόγησης που προβλέπονται, καθώς επίσης και να παρεμβαίνει τόσο για λόγους δημοσίου συμφέροντος όσο και στις περιπτώσεις που οι δυνάμεις της αγοράς δεν μπορούν από μόνες τους να εξασφαλίσουν επαρκές επίπεδο εξυπηρέτησης. Κατόπιν τούτου να θεωρηθούν οι συγκοινωνιακές  γραμμές  της Περιφέρειας Ιονίων Νησιών ως δημοσιές για 120 ημέρες και για τους μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο και  να επιδοτηθούν  από το 3% του επίναυλου όπως ορίζει το άρθρο 10 του Νόμου 2932/01 Λογαριασμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών όπου τα έσοδα του Λογαριασμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών διατίθενται ειδικά και κατά προτεραιότητα για τη χρηματοδότηση των γραμμών, που καλύπτονται με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας και για τη συμμετοχή του Δημοσίου σε έργα βελτίωσης της λειτουργίας των λιμένων, (να σημειωθεί πως μονό από την Γραμμή  Κέρκυρας Ηγουμενίτσας το Υπουργείο Οικονομικών  εισπράττει περί 4.500.000 ευρώ  το χρόνο.)

5. Να μειωθούν κατά 50 % τα τέλη  των Οργανισμών Λιμένων στην Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων, καθώς και στα Λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Κυλλήνης, στις Γραμμές Πορθμείων και ακτοπλοΐας συμπεριλαμβανόμενων των Γραμμών Ελλάδος-Ιταλίας, (Να σημειωθεί πως μονό από την Γραμμή  Κέρκυρας Ηγουμενίτσας ο Ο.Λ.ΚΕ. εισπράττει περί 1200000 το χρόνο.)

6. Να εναρμονιστούν οι διατάξεις στις  ακτοπλοϊκές γραμμές (μικρή ακτοπλοΐα)  και πορθμειακές γραμμές στο τρίγωνο Κέρκυρα – Παξοί – Ηγουμενίτσα, να θεωρηθούν μια ενιαία Γραμμή με κοινό εισιτήριο και ίδια σύνθεση Πληρώματος. Να επανεξετάσει το αρμόδιο Υπουργείο τον χαρακτηρισμό της γραμμής Κέρκυρας – Ηγουμενίτσας, εις τρόπον ώστε να δοθούν κίνητρα στην δρομολόγηση πλοίων κλειστού τύπου, με τα όσα θετικά επακόλουθα θα επιφέρει αυτό για το νομό της Κέρκυρας, και να διασφαλίσει την ύπαρξη σαφούς τιμολογιακής πολιτικής για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, προς όφελος των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της Κέρκυρας, ώστε να μην επικρατεί αθέμιτος ανταγωνισμός ή ακόμη και σύγχυση.

Επιπλέον, πάγιος στόχο μας πρέπει να είναι η δημιουργία κατάλληλων λιμενικών υποδομών και η επιδότηση δρομολόγιων για πλοία κλειστού τύπου κυρίως για τους χειμερινούς μήνες, στη γραμμή Κέρκυρας –Παξών- Ηγουμενίτσας, ώστε να εκλείψει επιτέλους το χρόνιο φαινόμενο του αποκλεισμού του νησιού, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών.

7. Τέλος, η απρόσκοπτη και ποιοτική συγκοινωνιακή σύνδεση της Κέρκυρας με τους Παξούς και την Ηγουμενίτσα, αποτελεί κυρίαρχη προϋπόθεση για την κοινωνική ευρυθμία και την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας στους κατοίκους των Παξών και προτείνουμε την άμεση Υπουργική Απόφαση και την Έγκριση της γραμμής  Παξοί –  Λευκίμμη –  Ηγουμενίτσα  με πλοία Κατηγορίας  ΙΙΙ  η οποία θα μειώσει το κόστος, θα ενώσει την Κέρκυρα με τους Παξούς και θα δημιουργήσει ένα νέο δίκτυο μεταφοράς.

8. Να επιδοτηθεί η Ακτοπλοϊκή Γραμμή Ελλάδος – Ιταλίας με την αιτιολογία της συνδιαφήμισης  από τα κονδύλια της τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας Ιόνιων Νήσων, με στόχο την προώθηση της τουριστικής ανάπτυξης, που αποτελεί και το βασικό σημείο της συμβολής της επιβατηγούς ναυτιλίας, καθώς και στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού ως επακόλουθο. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι αυτές που διεκπεραιώνουν το μεγαλύτερο μέρος του τουριστικού ρεύματος προς τις νησιώτικες περιοχές.

Ειδικότερα, στα μικρά νησιά που δε διαθέτουν αεροδρόμιο και το πλοίο αποτελεί το μοναδικό μέσο μεταφοράς, είναι καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή τους από τα μεγάλα τουριστικά γραφεία σαν τόπο τουριστικού προορισμού.

9. Την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.  Το μεταφορικό ισοδύναμο συνίσταται στην εναρμόνιση των τιμών των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτές των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή ανάλογου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει σε σύγκριση πάντα με χώρες της ΕΕ, όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.  Ειδικότερα, με το μεταφορικό ισοδύναμο δίνεται η δυνατότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπως έγινε στην Κορσική, στη Γαλλία και στην Πορτογαλία να χρησιμοποιηθούν κοινοτικοί πόροι για να επιδοτηθεί το κόστος μεταφοράς στα νησιά διότι θεωρείται ως δικαίωμα του νησιώτη να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που το απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας και οπουδήποτε αλλού.

10. Πρέπει το κράτος, να προχωρήσει στην κάλυψη του θεσμικού ελλείμματος για τον καθορισμό των υδατοδρομίων, ώστε να επαναλειτουργήσουν άμεσα τα υδροπλάνα.   Να ολοκληρωθεί το Νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων.  Έχουν περάσει έξι χρόνια από την ψήφιση του βασικού Νόμου 3333|2005 ο οποίος προέβλεπε ότι θα ακολουθήσει, εντός έξι μηνών, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, εκτελεστικού του Νόμου, που θα καθόριζε όλες τις βασικές διατάξεις.

Αεροπορικά δρομολόγια

• Να «παγώσει» η προκήρυξη του διαγωνισμού για αεροπορική περιφερειακή σύνδεση των Ιονίων Νήσων, που περιλαμβάνει και τα Κύθηρα.

• Ο καθορισμός των άγονων γραμμών και η επιδότηση των δρομολογίων να αφορά τα νησιά της Π.Ι.Ν. με καθημερινή, αν είναι δυνατόν, πυκνότητα δρομολογίων.

• Η επιδότηση των δρομολογίων στη σύνδεση με Θεσσαλονίκη να γίνεται στη γραμμή Ζάκυνθος – Κεφαλονιά-Ακτιο-Κέρκυρα-Θεσσαλονίκη.

• Σε κάθε περίπτωση ο καθορισμός των δρομολογίων να γίνει σε συνεννόηση με την Περιφέρεια κατά την έννοια του άρθρου 205 του Ν.3852/10.

Θαλάσσιες υποδομές

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων ενέκρινε την εισήγηση του Σωτήρη Βλάχου, επικεφαλής της «Αριστερής Κίνησης Ιονίου», με αντικείμενο τα λιμάνια της Π.Ι.Ν. – Προβλήματα Διοίκησης.

Σε μια νησιώτικη Περιφέρεια τα λιμάνια είναι όρος ζωής γιατί από αυτά εξαρτάται η οικονομική ζωή και σε πολλές περιπτώσεις και αυτή η ζωή των κατοίκων.
Αυτό είναι δύσκολο να αντιληφτούν οι υπουργοί που ζουν στην Αθήνα ή κατάγονται από μεγάλα αστικά κέντρα. Αλλά και όταν το κεντρικό κράτος ασχολείται με τα νησιά, είναι με τα νησιά του Αιγαίου ξεχνώντας το νησιωτικό σύμπλεγμα η καλύτερα το ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ του Ιονίου με τα 20 κατοικημένα νησιά και τα δεκάδες ακατοίκητα.

Ακόμη πιο ζωτική είναι η σημασία των λιμανιών για τα μικρά νησιά που δεν έχουν άλλο μέσο συγκοινωνίας με τον έξω κόσμο από τα πλοία.
Η ζωή των νησιών ακόμη και η κοινωνική ήταν ανέκαθεν , και στα μικρά νησιά, είναι ακόμη, συνδεδεμένη με την άφιξη στο λιμάνι του πλοίου.
Σήμερα η μόνη πηγή εισοδήματος που έχει μείνει στα μικρά νησιά είναι ο τουρισμός και μάλιστα ο Θαλάσσιος μια και το ψάρεμα με τους περιορισμούς τείνει να καταργηθεί. Αλλά τόσο ο θαλάσσιος τουρισμός όσο και το ψάρεμα απαιτούν ασφαλή και συντηρημένα λιμάνια.

Tο σύνολο των λιμανιών της ΠΙΝ είναι 85.

 Κατηγοριοποίηση

Είναι λογικό ότι όλα τα λιμάνια δεν μπορούν να έχουν την ίδια αντιμετώπιση ούτε παρουσιάζουν τα ίδια προβλήματα.
Προτείνονται δυο κατηγοριοποιήσεις μια ως προς την χρήση και μια ως προς την σημασία.
2.1 Ως προς την χρήση τα λιμάνια μπορούν να χωριστούν σε
2.1.1 Μεγάλα επιβατικά που παράλληλα λειτουργούν και ως εμπορευματικά,
2.1.2 Μικρά επιβατικά (τοπικά μικρών νησιών) που λειτουργούν με όλες τις χρήσεις
2.1.3, Τουριστικά Μαρίνες και τουριστικά καταφύγια (κατά την Ελληνική νομοθεσία άνω και κάτω των 100 θέσεων ελλιμενισμού)
2.1.4 Μικτής χρήσης (αλιεία, τουρισμός). Τα περισσότερα μικρά λιμάνια των μεγαλυτέρων νησιών.
2.2 Ως προς την σημασία τα λιμάνια μπορούν να χαρακτηριστούν σε:
2.2.1 Εθνικής σημασίας. Τα λιμάνια που εξυπηρετούν ευρύτερες περιοχές που ξεπερνούν τα όρια μιας Περιφέρειας.
2.2.2 Υπερτονικής σημασίας. Τα λιμάνια που εξυπηρετούν μια Περιφέρεια η περισσότερα από ένα νησί η συνδέουν δυο νησιά.
2.2.3 Τοπικής σημασίας. Όλα τα υπόλοιπα πλην των τουριστικών.
2.2.4 Τουριστικά (μαρίνες και καταφύγια)

Διαχείριση

Ανέκαθεν το κράτος θεωρούσε τα λιμάνια κρατική υπόθεση και διατηρούσε και διατηρεί την πλειοψηφία στα λιμενικά ταμεία.
Ακόμη και παρά την πρόβλεψη τόσο του σχεδίου Καποδίστριας όσο και του Καλλικράτη για ίδρυση Λιμενικών Ταμείων από την Αυτοδιοίκηση Πρώτου και Δευτέρου βαθμού, υπήρξε ουσιαστικά άρνηση του κράτους δια του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας να επιτρέψει την δημιουργία τους.
Παράλληλα όμως το κράτος δε φροντίζει καθόλου για τις υπηρεσίες που απαιτούνται (καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός, βελτιώσεις), με εξαίρεση τα μεγάλα λιμάνια, λειτουργίες που επωμίζεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς κανένα αντίστοιχο έσοδο.
Τα σημερινά Λιμενικά Ταμεία ελέγχονται από το κράτος μια και η πλειοψηφία των μελών τους είναι Δημόσιοι υπάλληλοι η οριζόμενοι από την Διοίκηση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση εκπροσωπείται μόνο από ένα μέλος του συμβουλίου. Άλλα τρία μέλη ορίζονται από Κοινωνικούς φορείς (επιμελητήριο, εργατικό κέντρο, ναυτικοί πράκτορες).
Το πρόβλημα είναι πιο έντονο στην Κέρκυρα όπου με την δημιουργία της Ανώνυμου Εταιρείας ΟΛΚΕ, 37 λιμάνια από τα τριάντα είναι ορφανά δηλαδή δεν έχουν φορέα διαχείρισης.
Στα υπόλοιπα νησιά το πρόβλημα είναι μικρότερης έκτασης αλλά και εκεί υπάρχει γιατί τα λιμενικά ταμεία συνήθως δεν ασχολούνται με τα μικρά λιμάνια.

Υποδομές

Παρ όλο τον μεγάλο αριθμό των λιμανιών της ΠΙΝ υπάρχει σημαντική έλλειψη λιμενικών υποδομών τόσο από άποψη ποιότητας και ασφαλείας κάποιων λιμανιών όσο και από το γεγονός ότι υπάρχουν ελάχιστα λιμάνια στις Δυτικές ακτές των νησιών μας, δυσκολεύοντας τόσο την αλιεία όσο και περιορίζοντας τα οφέλη από τον θαλάσσιο τουρισμό στην μισή μας ακτογραμμή.
Επίσης υπάρχει σημαντική έλλειψη σε οργανωμένες μαρίνες μόνο η Κέρκυρα και η Λευκάδα έχουν μαρίνες. Ενώ στην Κεφαλονιά η μαρίνα Αργοστολίου δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά και αν ολοκληρωθεί είναι αμφίβολο πόσο θα προσθέσει λόγω επιλογής θέσης. Η μαρίνα Ζακύνθου ακόμη δεν λειτουργεί όπως και οι μαρίνες Παλαιοκαστρίτσας και Μπενιτσών στην Κέρκυρα.
Ήδη έχει εκπονηθεί από την κρατική περιφέρεια μελέτη για την κατάσταση των λιμανιών με προτάσεις για βελτιώσεις με κύριο άξονα τον θαλάσσιο τουρισμό.   Προτείνω να επικαιροποιηθεί παίρνοντας υπ όψη και τις επιβατικές και λοιπές ανάγκες και να αποτελέσει ένα μπούσουλα προγραμματισμού για την ανάπτυξη με ορθολογικές αποφάσεις του δικτύου των λιμανιών που αποτελούν μια από τις βασικές εν δυνάμει πηγές πλούτου της ΠΙΝ.

Προτάσεις
Διαχείριση

Με βάση την αρχή της εγγύτητας που έχει αποδεχτεί η Ελληνική Πολιτεία, και την αναγκαιότητα της αποκέντρωσης πρέπει η διαχείριση των λιμανιών να περάσει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση .
•Τα Εθνικής σημασίας μπορούν να παραμείνουν στο κράτος, αλλά όχι σε ιδιώτες. Να σημειώσουμε ότι με βάση τον προηγούμενο διαχωρισμό κανονικά ούτε το λιμάνι της Κέρκυρας μπορεί να χαρακτηριστεί Εθνικής σημασίας, αφού εξυπηρετεί μόνο την Κέρκυρα, και σιγά – σιγά μάλιστα απομονώνεται και από τις γραμμές της Ιταλίας.
Παράλληλα όλα τα άλλα νησιά πλην της Κέρκυρας δεν έχουν τακτική σύνδεση με το εξωτερικό με εξαίρεση την Κεφαλονιά με μια μόνο γραμμή για περίπου δυο μήνες
Προτείνουμε λοιπόν

•Τα υπερτοπικής σημασίας λιμάνια να δοθούν στην Περιφέρεια.
•Όλα τα άλλα -πλην των Μαρινών- στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (δηλαδή να δοθούν και τα τουριστικά καταφύγια).
Η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αποφασίζει αν θα κάνει λιμενικό Ταμείο η θα τα διαχειριστεί άμεσα κατά περίπτωση. Να μην αποφασίζει η Αθήνα για εμάς, να σταματήσει η κηδεμονία του κεντρικού κράτους.
Σαν πρώτο βήμα και μέχρι να περάσουν στην Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να αντικατασταθεί ένα μέλος που προέρχεται από το κράτος στα Δ.Σ των λιμενικών ταμείων με ένα εκπρόσωπο της Περιφέρειας , πέραν αυτού της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης.

Σύνδεση εσωτερική της ΠΙΝ και με το εξωτερικό

Ήδη στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών γραμμών επιβάλλεται επίναυλος για την χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, επίναυλος που ουσιαστικά επιδοτεί τις άγονες γραμμές του Αιγαίου.
Πρέπει να ζητήσουμε το ποσό αυτό να χρησιμοποιηθεί για να επιδοτηθεί ως άγονη μια γραμμή που θα συνδέει τα νησιά μας μεταξύ τους και θα επεκτείνεται σε ένα λιμάνι της Ιταλίας από Μπάρι και πιο Βόρεια.

Νέα λιμάνια- βελτιώσεις παλαιών

Μια πρώτη προσέγγιση που θέλει επεξεργασία είναι:
• Να σχεδιαστούν τουριστικά και αλιευτικά καταφύγια στις Δυτικές ακτές των νησιών όπου αυτό είναι τεχνικά δυνατόν.
π.χ. Ερμονες και Βιταλάδες η Αργυράδες στην Κέρκυρα, πιθανόν Αγ. Νικήτας στην Λευκάδα, Αθέρας στη Κεφαλονιά, Πόρτο Βρώμη στην Ζάκυνθο.
• Πρέπει να γίνει προβλήτα για κρουαζιερόπλοια στην Ζάκυνθο.
• Να βελτιωθούν-ολοκληρωθούν τα λιμάνια των μικρών νησιών. Οθωνοί, Μαθράκι και Αγ. Στέφανος Αυλιωτών στην Κέρκυρα Αγραπιδιά Αντιπάξων και Καστού. Φρικών στην Ιθάκη και να ολοκληρωθεί η μαρίνα Ιθάκης. Να ολοκληρωθεί το λιμάνι Αλυκανά στην Ζάκυνθο, και να βελτιωθεί ο ΑΓ. Σώστης η το Κερί.
Θεωρώ ότι

•Πρώτης προτεραιότητας ζήτημα για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων είναι η άμεση ψήφιση του νομοσχεδίου για τα υδροπλάνα, που αποτελούν την καλύτερη λύση για τη σύνδεση των νησιών μας και των νησιών μας με άλλους προορισμούς, ακόμη και του εξωτερικού (έτσι ώστε η γραμμή να είναι βιώσιμη).

Τα Υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες, μπορούν να αποτελέσουν για την Περιφέρειά μας  αξιόπιστη λύση ως μια επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, άλλα να αποτελέσουν και το συνδετικό μέσο των νησιών μας που έχουν ιδιαίτερα γεωγραφικά, κοινωνιολογικά και οικονομικά δεδομένα.

Σε κάποιες δε περιπτώσεις ίσως και την μοναδική διέξοδο. ιδίως τους χειμερινούς μήνες, καθώς δύνανται να εκτελούν διάφορα είδη πτήσεων (Επιβατικές, Νοσοκομειακές, Έρευνας και Διάσωσης, Φορτίου κ.λ.π).

Οι θετικότατες συνέπειες της λειτουργίας των υδροπλάνων στην Περιφέρεια μας  είναι τόσο αυταπόδεικτες ώστε να παρέλκει η περαιτέρω παράθεση επιχειρημάτων για την χρησιμότητά τους.

Η αξία και ο σημαντικός ρόλος των υδροπλάνων πιστεύουμε ότι γίνονται καθολικά αποδεκτά από όλους. Το ζητούμενο είναι πως εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους.

Συγκεκριμένα διαμαρτυρόμαστε για την κρατική αδιαφορία και την ασάφεια που διέπει το Νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων και την λειτουργία αυτών .

Έχουν περάσει έξι χρόνια από την ψήφιση του βασικού Νόμου 3333|2005 ο οποίος προέβλεπε ότι θα ακολουθήσει, εντός έξι μηνών, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, εκτελεστικού του Νόμου, που θα καθόριζε όλες τις βασικές διατάξεις.

Τον τελευταίο χρόνο στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων αποφάσισαν να εκδώσουν ένα νέο Νόμο αντί του Π.Δ  αλλά και αυτό το σχέδιο Νόμου παραμένει στα συρτάρια του Υπουργείου παρόλο που είναι ολοκληρωμένο από τον Ιούλιο.

Μάλιστα διεξήχθη και η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσής του, κατά την οποία ο Δήμος Παξών κατέθεσε συγκεκριμένα σχόλια και  παρατηρήσεις για την βελτίωσή του.

Θα πρέπει λοιπόν  άμεσα να γίνει παρέμβαση ώστε να προωθηθεί στη Βουλή  για ψήφιση.

Αν δεν υπάρξει πλήρες, λειτουργικό και Βιώσιμο νομοθετικό πλαίσιο είναι ουτοπικό να περιμένουμε νέες εταιρείες Υδροπλάνων  να δραστηριοποιηθούν.

•Θα πρέπει να συντονιστούν και να επιταχυνθούν  οι διαδικασίες  επαναδειοδότησης των υδατοδρομίων όπου αυτές υπήρχαν στο παρελθόν και  να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία αδειοδότησης νέων υδατοδρομίων στο Μαθράκι, στους Οθωνούς στην  Ερείκουσα, στο Μεγανήσι και στην Ιθάκη, προκειμένου και τα συγκεκριμένα νησιά μας να επωφεληθούν από την λειτουργία των Υδροπλάνων.

•Είναι πολύ σημαντικό, ενόψει της επαναλειτουργίας των Υδροπλάνων, να υπάρχουν αδειοδοτημένα και επιχειρησιακά έτοιμα υδατοδρόμια σε όλα τα νησιά του Ιονίου καθώς είναι απαίτηση του Νόμου οι τακτικές πτήσεις των Υδροπλάνων να εκτελούνται από και προς Αδειοδοτημένα Υδατοδρόμια.

•Μια αεροπορική εταιρεία Υδροπλάνων θα ξεκινήσει πολύ πιο γρήγορα και εύκολα τον προγραμματισμό των πτήσεών της σε μια περιοχή, όπου  θα υπάρχει ικανός αριθμός  νησιών με αδειοδοτημένα  Υδατοδρόμια, ώστε να εξασφαλίζεται ένας  αξιόλογος όγκος πτητικού έργου, ενώ αντίθετα θα καθυστερήσει και θα προβληματισθεί αρκετά αν θα πρέπει να εμπλακεί η ίδια και στην αδειοδότηση των Υδατοδρομίων.

•Για την βιωσιμότητα της λειτουργίας των Υδροπλάνων είναι απαραίτητη η εξασφάλιση επιδοτούμενων πτήσεών τους στα νησιά της Περιφέρειάς μας.

Ως γνωστόν οι μεταφορικές ανάγκες των μικρών και απομακρυσμένων νησιών μεγιστοποιούνται τους χειμερινούς μήνες.

Τα Υδροπλάνα μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες αυτές, μέσω επιδοτούμενων πτήσεων, ώστε να  παρέχουν τις υπηρεσίες τους με χαμηλό κόστος για τους κατοίκους των Τοπικών Κοινωνιών.

Παράλληλα επεκτείνοντας τη διάρκεια λειτουργίας τους σε δωδεκάμηνη βάση, οι εταιρείες των Υδροπλάνων θα  «ξεφεύγουν» από την επιχειρησιακή εποχικότητα της τουριστικής περιόδου, δεδομένου ότι θα εκτελούν πτήσεις και τους χειμερινούς μήνες,  με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται από τον αυξημένο κύκλο εργασιών τους και τις λοιπές οικονομίες κλίμακας , ώστε εν τέλει να εξασφαλίζουν και την βιωσιμότητά τους.

Τα τελευταία χρόνια έχει  ξεκινήσει ένας  διερευνητικός έλεγχος από τις αρμόδιες Κρατικές υπηρεσίες για την παροχή επιδοτήσεων σε γραμμές, που δύνανται να εξυπηρετούνται με Υδροπλάνα,  και με το μεταφορικό ισοδύναμο στα νησιά και στη στεριά να ορίζετε με βάση το χιλιομετρικό κόστος παράλληλα και με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που αυτά παρέχουν, όπως η συχνότητα, η ταχύτητα, η μεταφορική ικανότητα, η περιβαλλοντική φιλικότητα κ.ά.

Η δημόσια επιδότηση της διαφοράς κόστους που προκύπτει από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον επιβατικό ακτοπλοϊκό ναύλο στη βάση του επιβατικού κομίστρου χερσαίας μεταφοράς ίσης απόστασης, είναι ήδη αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελεί Ευρωπαϊκό κεκτημένο καθώς εδώ και τρεις δεκαετίες η Γαλλία εφαρμόζει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κορσική, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.

Ομόφωνο ψήφισμα Περιφερειακού Συμβουλίου για τα υδροπλάνα

• Την αναγκαιότητα επαναδραστηριοποίησης των υδροπλάνων και επαναδειοδότησης των υδατοδρομίων

• Τη γνωστοποίηση της βούλησής μας: η καλλικρατική περιφέρεια να είναι ο αρμόδιος φορέας διεκπεραίωσης για την ίδρυση και αδειοδότηση υδατοδρομίων στη χωρική του αρμοδιότητα.

• Την άμεση επαναδειοδότηση των υδατοδρομίων Κέρκυρας, Παξών, Λευκάδος, Κεφαλληνιάς, Ζακύνθου και την άμεση έγκριση αδειοδότησης των νέων αεροδρομίων.

• Την άμεση διεκπεραίωση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των προβλεπόμενων από το νόμο εγγράφων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Οθωνών, Ερείκουσας, Μαθρακίου, Ιθάκης και Μεγανησίου.

• Την πρόβλεψη δημόσιας επιδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό των ανωτέρω γραμμών μεταξύ των νησιών της Περιφέρειας, ιδιαίτερα αυξημένης κατά τη χειμερινή περίοδο, ώστε να είναι βιώσιμη η γραμμή και να παρέχονται υπηρεσίες χαμηλού κόστους.


Προτεραιότητα, επίσης, για την Περιφέρειά μας είναι η καθημερινή αεροπορική σύνδεση των νησιών μας με την πρωτεύουσα.

Αεροπορική σύνδεση των νησιών της Περιφέρειας (συμπεριλαμβανομένου και του Ακτίου) με τη Θεσσαλονίκη.

Με τους τρόπους αυτούς θέλουμε να διασφαλίσουμε συνδέσεις, με επαρκή συχνότητα και προσιτό κόμιστρο, ενώ διεκδικούμε την εφαρμογή της αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου στον επιβατικό ακτοπλοϊκό ναύλο και την επέκτασή του στις εμπορευματικές μεταφορές, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική και το Σύνταγμα της χώρας.