Ερώτηση βουλευτών Μαργέλη και Μακρυπίδη για τον άξονα Άκτιο-Δυτικός Άξονας (Ιόνια Οδός) και απάντηση ΥΥΜΕΔΙ

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

ΠΡΟΣ:

Τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

κ. Μαυρουδή Βορίδη

Τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη

 

Θέμα:  Οδική σύνδεση της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Δυτικός Άξονας (Ιόνια Οδός)

 

Η κατασκευή και η ολοκλήρωση της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ καθώς και του αυτοκινητόδρομου ΑΜΒΡΑΚΙΑ – ΑΚΤΙΟ, είναι φανερό πως δημιουργεί μια νέα οδική πραγματικότητα για τη Δυτική Ελλάδα με πολλαπλασιαστικά οφέλη ανάπτυξης για τις ευρύτερες περιοχές Λευκάδας και Ακαρνανίας. Η υλοποίηση της ανάπτυξης των περιοχών αυτών είναι σαφές πως προϋποθέτει την σύνδεσή τους με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους με σύγχρονους και ασφαλείς οδικούς άξονες. Αν αυτό δεν συμβεί είναι βέβαιο πως οι περιοχές αυτές θα οδηγηθούν στην απομόνωση.

Μια τέτοια οδική σύνδεση που θα συμβάλει  με τρόπο αποφασιστικό στην ανάπτυξη ολόκληρης της Λευκάδας και μεγάλου τμήματος της Ακαρνανίας είναι και ο δρόμος Λευκάδα – Άγιος Νικόλαος – Βόνιτσα  και Άγιος Νικόλαος – Άκτιο (σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο ΑΜΒΡΑΚΙΑ – ΑΚΤΙΟ).

Σήμερα, ο δρόμος, εντός του νομού της Αιτωλοακαρνανίας,  που συνδέει την Λευκάδα με τον υπό κατασκευή νέο οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία και μέσω αυτού με την Ιόνια Οδό είναι ένας δρόμος με κακή χάραξη και ανεπαρκές πλάτος. Διέρχεται μέσα από τον οικισμό του Αγίου Νικολάου, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην ανάπτυξη του οικισμού, και το χειρότερο, ακριβώς λόγω της διέλευσής του μέσα από τον οικισμό γίνεται αιτία να προκαλούνται πολλά και θανατηφόρα ατυχήματα, με θύματα πολλές φορές μικρά παιδιά.

Η προσπάθεια υλοποίησης της σύνδεσης της Λευκάδας με τον αυτοκινητόδρομο Αμβρακία – Άκτιο  άρχισε το 1999, με την υπογραφή στις 13-08-1999 του Π.Δ.193/99 (ΦΕΚ 177Α/03-09-99) με το οποίο το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέθεσε  στην Ειδική Υπηρεσία Μεγάλων Έργων Δυτικής Ελλάδας (ΕΥΔΕ/ΜΕΔΕ) την ευθύνη για την σύνταξη των μελετών και την κατασκευή του έργου. Ακολούθησε η ανάθεση των πρώτων αναγκαίων μελετών, οι οποίες προχώρησαν με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

Στις 14/05/2003 η Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ γνωμοδότησε θετικά για την Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Αξιολόγησης, ενώ στις 30/05/2003 με απόφασή του ΥΠΕΧΩΔΕ εγκρίθηκαν όλες οι αρχικές αναγκαίες μελέτες (Μελέτη Σκοπιμότητας, Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας , Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη κ.λ.π.).

Μετά από ένα χρονικό διάστημα απραξίας στις 29/11/2007 ανατέθηκαν οι αναγκαίες για την κατασκευή του έργου προμελέτες και οριστικές μελέτες. Στις αρχές του 2009 εγκρίθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ, η Υδρολογική Μελέτη, η Οριστική Γεωλογική Μελέτη, το  Πρόγραμμα Ερευνών και η Προμελέτη οδικών έργων.

Ακολούθησε νέα καθυστέρηση, κυρίως για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Με συντονισμένες ενέργειες, συνεννοήσεις και  παρεμβάσεις σ΄όλα τα επίπεδα υπεγράφη τον Μάιο του 2011 από την τότε Υπουργό ΥΠΕΚΑ κ. Μπιρμπίλη η σχετική ΚΥΑ για να ολοκληρωθεί τελικά η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης στις 3/10/2011.

Επισημαίνουμε πως αν πριν από 20 χρόνια που ξεκίνησαν οι πρώτες προσπάθειες, και πριν από 13 χρόνια που άρχισε να σχεδιάζεται το έργο, υπήρχε στο αίτημα των τοπικών κοινωνιών και η διάσταση του «αύριο», σήμερα  οι ανάγκες έχουν ξεπεράσει με δραματικό τρόπο όλες τις εκτιμήσεις του «χθες».

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών διαχρονικά αλλά κυρίως τα τελευταία χρόνια έχει αποδεχθεί την σημασία του έργου και την προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στην υλοποίησή του. Ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης  στην διάρκεια της επίσκεψης του στην Λευκάδα και την Βόνιτσα τον Ιούνιο του 2010 είχε ανακοινώσει τον σχεδιασμό του Υπουργείου για δημοπράτηση του έργου το 1ο εξάμηνο του 2011 (προφανώς μην υπολογίζοντας την απρόβλεπτη καθυστέρηση στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων). Ο Γενικός γραμματέας του ιδίου Υπουργείου κ. Λαμπρόπουλος κατά την επίσκεψη κυβερνητικού κλιμακίου στην Λευκάδα (στο οποίο μετείχε και ο σημερινός υφυπουργός αρμόδιος για το ΕΣΠΑ κ. Μωραϊτης) στις 7 Μαΐου 2011, υπό τον τότε Πρωθυπουργό κ. Παπανδρέου, είχε δημόσια ανακοινώσει την απόφαση του Υπουργείου για δημοπράτηση του έργου σε διάστημα 6 μηνών από την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.

Σημειώνουμε πως στην προσπάθεια για την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν ανακοινωθεί, έχουμε κάμει πολλές επαφές και βρισκόμαστε σε συνεχή συνεννόηση και επικοινωνία τόσο με τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Μαγκριώτη, όσο και με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης κ. Μωραΐτη.

Μετά από όλα τα παραπάνω και

  • επειδή οφείλουμε όλοι να διασφαλίσουμε τις προοπτικές ανάπτυξης των συγκεκριμένων περιοχών της Λευκάδας και μεγάλου τμήματος της Ακαρνανίας, περιοχών που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς,
  • επειδή οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τις τεράστιες δυνατότητες και τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει ο νησιωτικός νομός της Λευκάδας και η ευρύτερη περιοχή της Ακαρνανίας,
  • επειδή οφείλουμε να είμαστε όλοι μας συνεπείς στους σχεδιασμούς μας και στις δημόσιες δεσμεύσεις μας ξεπερνώντας εμπόδια και δυσκολίες.

 

 

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ κ.κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ:

 

1. Ποιες είναι οι προθέσεις του Υπουργείου Υποδομών και του Υπουργείου Ανάπτυξης όσον αφορά την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών;

 

2. Ποια είναι η εκτίμηση για τον χρόνο ένταξη του έργου;

 

3. Ποια είναι η εκτίμηση για τον χρόνο δημοπράτησης του έργου;