Οι νέες προτάσεις νόμου της ΝΔ για τον αιγιαλό, που μάλλον θα αποσυρθεί… (updated)

Πηγή: εφημ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Νέες τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τον αιγιαλό και την παραλία περιλαμβάνει το «αναπτυξιακό» σχέδιο νόμου, που αναμένεται να δοθεί τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση. Οι ρυθμίσεις είναι στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ακτογραμμή εις βάρος της κοινοχρησίας της. Μάλιστα, περιλαμβάνει και ρύθμιση με την οποία ο (δημόσιος) παλαιός αιγιαλός θα μπορεί να παραχωρείται σε ιδιώτες και να οικοδομείται.

Οι ρυθμίσεις για τον αιγιαλό, που αποκαλύπτει σήμερα η «Κ», βρίσκονται στο τέταρτο κεφάλαιο του «αναπτυξιακού» σχεδίου νόμου και αφορούν κυρίως τροποποιήσεις του τελευταίου νόμου (ν. 4607/19). Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επίμαχες ρυθμίσεις δεν είναι σίγουρο ότι θα συμπεριληφθούν στο «αναπτυξιακό» νομοσχέδιο, καθώς συνεκτιμώνται πολιτικά και οι αντιδράσεις που πιθανότατα θα συναντήσουν. Οι κυριότερες από αυτές είναι:

• Καταργείται η ρύθμιση με την οποία το ελάχιστο πλάτος μιας παραλίας (πλην εξαιρέσεων) οριζόταν στα 30 μέτρα από τη γραμμή του αιγιαλού.

• Καταργείται ρύθμιση που περιόριζε στο 60% ενός αιγιαλού (μη συνυπολογιζόμενου τυχόν δυσπρόσιτου τμήματός του) τον χώρο που παραχωρείται σε ομπρελοκαθίσματα. Επανέρχεται αντ’ αυτού η ελάχιστη απόσταση των 100 μέτρων ανάμεσα στις διαδοχικές παραχωρήσεις, που μπορούν να καλύψουν την υπόλοιπη παραλία.

• Ο (εξ ορισμού δημόσιος, εκτός αν υπάρχουν ιδιωτικά δικαιώματα) παλαιός αιγιαλός παύει να θεωρείται ανεπίδεκτος χρήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων και υποχρεωτικά κοινόχρηστος. Αντιθέτως, χαρακτηρίζεται ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και δύναται να παραχωρείται και να οικοδομείται.

• Ως προς το μίσθωμα για την απλή χρήση ενός αιγιαλού, προτείνεται να υπολογίζεται όχι η αντικειμενική και μισθωτική αξία του πλησιέστερου ακινήτου, αλλά του πλησιέστερου εκτός σχεδίου ακινήτου. Η ρύθμιση αυτή είναι δεδομένο ότι θα μειώσει τα μισθώματα, άρα τα έσοδα του Δημοσίου.

• Στις περιπτώσεις στρατηγικών επενδύσεων, δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης στον επενδυτή του αιγιαλού και της παραλίας που βρίσκεται όχι μόνο σε επαφή με το ακίνητο, αλλά και σε παρακείμενο χώρο.

• Δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης της χρήσης του αιγιαλού σε επιχειρηματικά πάρκα με μέτωπο στη θάλασσα.

• Σήμερα, η παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας (όχθης, πυθμένα κ.λπ.) απαγορεύεται, εκτός αν επιβάλλεται για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, εθνικής άμυνας, δημόσιας τάξης, ασφάλειας, υγείας ή προστασίας αρχαιοτήτων και περιβάλλοντος. Με νέα ρύθμιση, το δικαίωμα αυτό επεκτείνεται και σε περιπτώσεις «ασφάλειας βιομηχανικών ή ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων», μια επιδεχόμενη πολλές ερμηνείες αναφορά.

• Καταργείται ρύθμιση με την οποία δινόταν δυνατότητα ανάκλησης της παραχώρησης ενός αιγιαλού, προς αποκατάσταση του κοινόχρηστου χαρακτήρα του.

• Παρατείνεται αυτοδικαίως η χρήση αιγιαλού όταν αφορά έργα που εξυπηρετούν λατομικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις, όσο χρόνο υφίσταται το σχετικό δικαίωμα.

 

ΚΑΙ ΟΙ  ΠΡΩΤΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ:

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει το δημοσίευμα που αποκαλύπτει τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τον αιγιαλό και την παραλία που περιορίζουν κατά πολύ τον ελεύθερο, κοινόχρηστο χώρο. Τα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα η Καθημερινή, το ρεπορτάζ της οποίας αναφέρει πως όσα επεξεργάζεται η κυβέρνηση περιλαμβάνονται στο «αναπτυξιακό» σχέδιο νόμου που ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί και αναμένεται να δοθεί τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση. Σύμφωνα με πληροφορίες ωστόσο, οι επίμαχες ρυθμίσεις για τις παραλίες και την εκμετάλλευσή του δεν είναι βέβαιο ότι θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο, καθώς συνεκτιμώνται πολιτικά και οι αντιδράσεις που πιθανότατα θα συναντήσουν. Και ήδη οι πρώτες ξεκίνησαν και είναι έντονες τόσο στο κοινωνικό κομμάτι, όσο και σε πολιτικό.
Οι αλλαγές που αναφέρονται και προκαλούν αντιδράσεις:
– Καταργείται η ρύθμιση με την οποία το ελάχιστο πλάτος μιας παραλίας (πλην εξαιρέσεων) οριζόταν στα 30 μέτρα από τη γραμμή του αιγιαλού.
– Καταργείται ρύθμιση που περιόριζε στο 60% ενός αιγιαλού (μη συνυπολογιζόμενου τυχόν δυσπρόσιτου τμήματός του) τον χώρο που παραχωρείται σε ομπρελοκαθίσματα. Επανέρχεται αντ’ αυτού η ελάχιστη απόσταση των 100 μέτρων ανάμεσα στις διαδοχικές παραχωρήσεις, που μπορούν να καλύψουν την υπόλοιπη παραλία.
– Ο (εξ ορισμού δημόσιος, εκτός αν υπάρχουν ιδιωτικά δικαιώματα) παλαιός αιγιαλός παύει να θεωρείται ανεπίδεκτος χρήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων και υποχρεωτικά κοινόχρηστος. Αντιθέτως, χαρακτηρίζεται ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και δύναται να παραχωρείται και να οικοδομείται.
– Ως προς το μίσθωμα για την απλή χρήση ενός αιγιαλού, προτείνεται να υπολογίζεται όχι η αντικειμενική και μισθωτική αξία του πλησιέστερου ακινήτου, αλλά του πλησιέστερου εκτός σχεδίου ακινήτου. Η ρύθμιση αυτή είναι δεδομένο ότι θα μειώσει τα μισθώματα, άρα τα έσοδα του Δημοσίου.
– Στις περιπτώσεις στρατηγικών επενδύσεων, δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης στον επενδυτή του αιγιαλού και της παραλίας που βρίσκεται όχι μόνο σε επαφή με το ακίνητο, αλλά και σε παρακείμενο χώρο.
– Δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης της χρήσης του αιγιαλού σε επιχειρηματικά πάρκα με μέτωπο στη θάλασσα.
– Σήμερα, η παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας (όχθης, πυθμένα κ.λ.π.) απαγορεύεται, εκτός αν επιβάλλεται για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, εθνικής άμυνας, δημόσιας τάξης, ασφάλειας, υγείας ή προστασίας αρχαιοτήτων και περιβάλλοντος. Με νέα ρύθμιση, το δικαίωμα αυτό επεκτείνεται και σε περιπτώσεις «ασφάλειας βιομηχανικών ή ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων», μια επιδεχόμενη πολλές ερμηνείες αναφορά.
– Καταργείται ρύθμιση με την οποία δινόταν δυνατότητα ανάκλησης της παραχώρησης ενός αιγιαλού, προς αποκατάσταση του κοινόχρηστου χαρακτήρα του.
– Παρατείνεται αυτοδικαίως η χρήση αιγιαλού όταν αφορά έργα που εξυπηρετούν λατομικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις, όσο χρόνο υφίσταται το σχετικό δικαίωμα.
«Ο Αιγιαλός και η παραλία ανήκουν σε όλους»
Άμεση ήταν η αντίδραση της αναπληρώτριας τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνας Παπανάτσιου, που υπογραμμίζει ότι «τυχόν ένταξη ρυθμίσεων για τον αιγιαλό στο Αναπτυξιακό νομοσχέδιο καταδεικνύει την διαφορετική αντίληψη της ΝΔ για τα κοινόχρηστα αγαθά». «Ευελπιστούμε οι πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει στον Τύπο, σχετικά με τις ρυθμίσεις που προωθεί η Ν.Δ για τον αιγιαλό και την παραλία, να μην πατάνε στην πραγματικότητα. Ευελπιστούμε επίσης, η κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα του αιγιαλού, της παραλίας και του παλαιού αιγιαλού, που υπήρξε πρόταγμα της πολιτικής της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α και κατοχυρώθηκε επί διακυβέρνησής της, να μην τεθεί σε αμφισβήτηση από τη Νέα Δημοκρατία», τονίζει σε δήλωσή της η κ. Παπανάτσιου. «Αν όμως τα δημοσιεύματα αποδειχθούν ορθά, πρόκειται ουσιαστικά για πολιτική στείρας οικονομικής εκμετάλλευσης των πολυτιμότερων κοινόχρηστων πραγμάτων της Χώρας», προειδοποιεί. Παράλληλα, σημειώνει ότι «ακόμη δε και το ίδιο το γεγονός της ένταξης τροποποιήσεων που αφορούν τον αιγιαλό και την παραλία, σε ένα αναπτυξιακό νομοσχέδιο, φανερώνει την αντίληψη με την οποία η σημερινή Κυβέρνηση πρόκειται να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί το συγκεκριμένο θέμα, θυσία δηλαδή σε βωμό». «Ο Αιγιαλός και η παραλία είναι πράγματα κοινόχρηστα, ανήκουν σε όλους και σε όλες και δεν μπορούν να γίνουν αντικείμενα στείρας οικονομικής εκμετάλλευσης. Στον βωμό της «ανάπτυξης για την ανάπτυξη» δεν μπορεί να θυσιάζονται τα πάντα», υπογραμμίζει η πρώην υπουργός.
«Πράττω»: «Εκτρωματικές» οι ρυθμίσεις της κυβέρνησης για τον αιγιαλό
Το ΠΡΑΤΤΩ καλεί την κυβέρνηση, αντί να εξυπηρετήσει τα ιδιωτικά συμφέροντα με την καταστρατήγηση των εγγυήσεων για τον αιγιαλό, να εξυπηρετήσει τα εθνικά συμφέροντα. «Οι εκτρωματικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης για τον αιγιαλό, προσβάλλουν το συνταγματικό δικαίωμα των πολιτών στην ελεύθερη χρήση του και προωθούνται στο όνομα της δήθεν της ανάπτυξης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα» τονίζει σε ανακοίνωσή της η Κίνηση Ιδεών και Δράσης «Πράττω». Η ανάπτυξη δεν πρέπει να υπονομεύει, αλλά να στηρίζει την προστασία του περιβάλλοντος και του οικοσυστήματος, διαφορετικά είναι έγκλημα διαρκείας με ανυπολόγιστες συνέπειες για το μέλλον. Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής έχει ήδη αποφανθεί ότι: «Πάσα κατασκευή ή εγκατάσταση στις ακτές συγχωρείται μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος, δεόντως τεκμηριωμένου, και ουδέποτε χάριν ιδιωτικών συμφερόντων». Το ΠΡΑΤΤΩ καλεί την κυβέρνηση, αντί να εξυπηρετήσει τα ιδιωτικά συμφέροντα με την καταστρατήγηση των εγγυήσεων για τον αιγιαλό, να εξυπηρετήσει τα εθνικά συμφέροντα και να υλοποιήσει τις έτοιμες αποφάσεις για γραμμές βάσης, κλείσιμο κόλπων και επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης».
Πηγή: www.lifo.gr

Αναπτυξιακός χωρίς διατάξεις για τον αιγιαλό

Αποσύρθηκαν από το κυοφορούμενο «αναπτυξιακό» σχέδιο νόμου οι διατάξεις για τον αιγιαλό και την παραλία. Οι διατάξεις φαίνεται ότι προκάλεσαν αντιδράσεις και σε ενδοκυβερνητικό επίπεδο, με το αρμόδιο για τον αιγιαλό υπουργείο (Οικονομικών) και το αρμόδιο για το σχέδιο νόμου υπουργείο (Ανάπτυξης) να αρνούνται την πατρότητά τους. Οι διατάξεις κινούνταν στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας στην παράκτια ζώνη, εις βάρος όμως της κοινοχρησίας του και η δημοσιοποίησή τους προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Μέγαρο Μαξίμου έκρινε πως οι διατάξεις έχρηζαν περαιτέρω επεξεργασίας. Μάλιστα, ο κ. Σταϊκούρας φέρεται να χαρακτήρισε κάποιες από αυτές επικίνδυνες. Ούτε όμως ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης φέρεται να ήταν απολύτως σύμφωνος, ούτε βέβαια το αρμόδιο μόνο για την περιβαλλοντική διάσταση υπουργείο Περιβάλλοντος. Πηγές του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι το υπουργείο θα φέρει ξεχωριστό νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, όταν θα είναι έτοιμο να νομοθετήσει επί του θέματος.

Κυβερνητικές πηγές υποστήριζαν χθες ότι οι ρυθμίσεις υπήρχαν μόνο σε πολύ αρχική μορφή του σχεδίου νόμου (ανάμεσα σε άλλες ρυθμίσεις που είχαν προταθεί) και δεν είχαν συμπεριληφθεί στην τελική του μορφή. Πάντως, περιλαμβάνονταν στο κείμενο που είχε δοθεί την προηγούμενη εβδομάδα στα υπουργεία για σχολιασμό.

Μάλιστα, πρόκειται για το δεύτερο κεφάλαιο του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου που «αποσύρεται» πριν δοθεί σε διαβούλευση – μετά τις ρυθμίσεις για τη μεταφορά συντελεστή και την τράπεζα γης, που δεν είχαν προωθηθεί από το αρμόδιο για τα πολεοδομικά υπουργείο Περιβάλλοντος και κρίθηκαν κατά την επεξεργασία τους ανώριμες. Σε αυτές πρέπει να προστεθεί η «μετακίνηση» της αρμοδιότητας για τον ψηφιακό χάρτη (προβλέπεται σε ρύθμιση του ίδιου σχεδίου νόμου) από το υπουργείο Ανάπτυξης στα αρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Ψηφιακής Πολιτικής. Και για τη ρύθμιση αυτή έχουν εκφραστεί ενστάσεις, καθώς δεν αξιοποιείται για την υλοποίηση του ψηφιακού χάρτη το Ελληνικό Κτηματολόγιο, που ήδη διαθέτει (προφανώς ψηφιακά και σε χάρτες) το μεγαλύτερο μέρος των στοιχείων που θα συμπεριληφθούν στον ψηφιακό χάρτη (κτηματολόγιο, δασικοί χάρτες, όρια προστατευόμενων περιοχών, όρια οικισμών, γραμμές αιγιαλού κ.ά.), σε συνδυασμό με το ήδη υλοποιημένο έργο της e-poleodomia (www.epoleodomia.gov.gr), για το οποίο έχουν διατεθεί πόροι από το Δημόσιο και, παρά τις αδυναμίες του, περιέχει σημαντικό μέρος της διαθέσιμης πολεοδομικής πληροφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η «Κ» δημοσιοποίησε την προηγούμενη Πέμπτη τις επίμαχες διατάξεις για τον αιγιαλό και την παραλία, με το δημοσίευμά της να ξεπερνά σε μόλις δύο ημέρες τις 20.000 κοινοποιήσεις, ενδεικτικό της ιδιαίτερης θέσης που δίνουν οι πολίτες στην προστασία αλλά και στην κοινοχρησία της παράκτιας ζώνης. Χαρακτηριστικό είναι ότι ρυθμίσεις που είχε φέρει η προηγούμενη κυβέρνηση υπό τον κ. Αλέξη Τσίπρα απευθείας στη Βουλή (χωρίς διαβούλευση) και προέβλεπαν εκτεταμένη νομιμοποίηση αυθαιρεσιών στον αιγιαλό και την παραλία αποσύρθηκαν μετά την κατακραυγή, ενώ ανάλογη τύχη είχε και νομοθετική απόπειρα το 2013 που αντιμετώπιζε τον αιγιαλό μόνον ως οικονομικό πόρο και όχι ως κοινό αγαθό.