Νέο καθεστώς για τη Διοικητική Υποστήριξη Δήμων

Το χρονίζον ζήτημα της Διοικητικής Υποστήριξης Δήμων επιχειρεί να ρυθμίσει το υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο περιλαμβάνεται στα άρθρα 22και 23 του Ν/Σ, με την Κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι επιλύει “οριστικώς ένα χρόνιο πρόβλημα κακοδιοίκησης, το οποίο συνιστά καταστρατήγηση των αρχών της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης. Και τούτο διότι οι διαρκείς –επί σχεδόν 9 χρόνια- παρατάσεις δεν θεραπεύουν τις παθογένειες της Διοίκησης, με αποτέλεσμα η οργανωτική δυσλειτουργία που έχει παρατηρηθεί στις Υπηρεσίες Δόμησης να συνιστά παραβίαση των αρ.10 και 24 παρ.2 του Συντάγματος”.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το αρ.22“Διοικητική Υποστήριξη Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ” :

Ι]Δήμοι, οι οποίοι ασκούν τις αρμοδιότητες των Τεχνικών τους Υπηρεσιών υπό το καθεστώς της Διοικητικής Υποστήριξης, ορίζονται ως Δήμοι που δεν έχουν τεχνική επάρκεια και μπορούν:

(α)να αναθέτουν τη Διοικητική Υποστήριξη για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων των Υπηρεσιών αυτών στους Φορείς της περ.β’ της παρ.2 του αρ.44 του ν.4412/2016(πρόκειται, βάσει του αρ.21 του Ν/Σ, για την ΕΕΤΑΑ και τις  Ανώνυμες Αναπτυξιακές Εταιρείες ΟΤΑ). Στην περίπτωση αυτή, η αρμοδιότητα έκδοσης της τελικής διοικητικής πράξης ασκείται από το Δήμαρχο.

(β)να αναθέτουν τη διεξαγωγή της διαδικασίας σύναψης, την εποπτεία και την επίβλεψη, όπως ορίζεται στα αρ.136 και 183 του ν.4412/2016, των Δημοσίων Συμβάσεων έργων ή μελετών αρμοδιότητάς τους, στους προαναφερθέντες Φορείς.

ΙΙ]Δήμοι που ασκούν τις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Δόμησης υπό το καθεστώς Διοικητικής Υποστήριξης μπορούν να αναθέτουν τη Διοικητική Υποστήριξη για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων των εν λόγω Υπηρεσιών στους ανωτέρω Φορείς. Στην περίπτωση αυτή, η αρμοδιότητα έκδοσης της τελικής διοικητικής πράξης ασκείται από το Δήμαρχο.

Περαιτέρω, το αρ.23“Άσκηση αρμοδιοτήτων από τους Δήμους-Λήξη Διοικητικής Υποστήριξης” ορίζει τα εξής:

Ι]Χρόνος έναρξης άσκησης από τους Δήμους των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάστηκαν σε αυτούς, στο πλαίσιο των οριζομένων στην περ.α’ της παρ.1 του αρ.95 του Καλλικράτη, για τις οποίες παρέχεται Διοικητική Υποστήριξη, ορίζεται η1η Μαρτίου 2020.

Μέχρι τότε συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις των παρ.2, 3 και 4 του αρ.95 του ν.3852/2010, ενώ συνεχίζει να ισχύει η παρ.1 του αρ.1 της από 31.12.2012 ΠΝΠ ως κυρώθηκε με το αρ.1 του ν.4147/2013.

ΙΙ]Εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται αυτοδίκαια και χωρίς άλλη διατύπωση από το Δήμο στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου αφορά η πολεοδομική πράξη. Δικαστικές αποφάσεις κατά διοικητικών πράξεων που εκδόθηκαν στα πλαίσια της ανωτέρω Διοικητικής Υποστήριξης, εκτελούνται από το Δήμο στα διοικητικά όρια του οποίου αφορά η προσβαλλόμενη πράξη.

ΙΙΙ]Εκκρεμείς υποθέσεις αρμοδιότητας των Υπηρεσιών Δόμησης συνεχίζονται από τον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο. Φάκελοι υποθέσεων, εκκρεμείς ή αρχειοθετημένοι, που καταρτίσθηκαν από τις Υπηρεσίες που παρείχαν τη Διοικητική Υποστήριξη παραδίδονται στις Υπηρεσίες των Δήμων που αφορούν, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο μηνών από την έναρξη άσκησης της αρμοδιότητας. Για την παράδοση συντάσσεται αναλυτικό πρωτόκολλο παράδοσης.

Τα υπό διαβούλευση άρθρα είναι διαθέσιμα στις σελίδες 21 και 13 του Νομοσχεδίου και της Αιτιολογικής Έκθεσης αντιστοίχως.

……………………………………………………………………………………………………….

ΕΠΙΣΗΣ:

Μια νέα κατηγορία Ειδικών Συμβούλων για τους Δημάρχους και τους Περιφερειάρχες δημιουργεί το αρ.25 Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση για μία εβδομάδα, από την 18η έως την 25η Νοεμβρίου 2019.

 

Συγκεκριμένα, η Κυβέρνηση προσθέτει επιπλέον εδάφια στο τέλος της παρ.11 του αρ.45 “Ρυθμίσεις θεμάτων προσωπικού Ο.Τ.Α.”του ν.3979/2011.

Βάσει των νέων διατάξεων, στο εξής θα επιτρέπεται η ανάθεση καθηκόντων Ειδικών Συμβούλων για την επικουρία των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών για ορισμένο χρονικό διάστημα και με συγκεκριμένα αντικείμενα, οι οποίοι θα υπηρετούν εθελοντικά και δεν θα λαμβάνουν μισθό, αποζημίωση ή οποιαδήποτε άλλη οικονομική απολαβή.

Ως προς τα προσόντα τους, ο νομοθέτης προδιαγράφει ότι οι συγκεκριμένοι Ειδικοί Σύμβουλοι « θα είναι επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες ειδικού αντικειμένου ή θα κατέχουν αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ».

Θα υποστηρίζουν στο αντικείμενό τους τα διοικητικά όργανα, τις Επιτροπές και τις αρμόδιες Υπηρεσίες.

 

Αναφορικά με τον τρόπο πρόσληψης, ορίζεται ότι αυτοί θα προσλαμβάνονται με Απόφαση του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη, ανάλογα, η οποία θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στην Απόφαση θα εξειδικεύεται το συγκεκριμένο αντικείμενο που αναλαμβάνει ο Ειδικός Σύμβουλος, η ιδιότητά του και το χρονικό διάστημα ανάθεσης των καθηκόντων.

 

Υπογραμμίζεται πως ο αριθμός των άμισθων Ειδικών Συμβούλων θα είναι περιορισμένος.  Συγκεκριμένα, δεν θα επιτρέπεται να υπερβαίνει:

– τον έναν (1) ανά Δήμαρχο,

– τους δύο (2) ανά Περιφερειάρχη.

 

Το υπό διαβούλευση άρθρο είναι διαθέσιμο στις σελίδες 23 και 15 του Νομοσχεδίου και της Αιτιολογικής Έκθεσης αντιστοίχως.