«Εφ’ Όλης της Ύλης: Σκάφος Ασθενοφόρο Δήμου Μεγανησίου»- της Έλλης Καββαδά
Της Έλλης Καββαδά
Πηγή: MeganisiLife
Ενα θολό τοπίο γύρω απο το μοναδικό μέσο μεταφοράς εκτάκτων και κρίσιμων περιστατικών υγείας του νησιού. Θολό και σκοτεινό και το «παρελθόν» που βαραίνει τις δημοτικές αρχές από το 2014 μέχρι και σήμερα με την συνολική διαχείριση της κατάστασης.
Αφορμή για αυτό το άρθρο ήταν το πρόσφατο περιστατικό υγείας της μάνας μου (83 χρονών) όπου χρειάστηκε να διακομιστεί στο νοσοκομείο ύστερα απο προχωρημένο σηψαιμικό σοκ που υπέστη. Η διάγνωση φυσικά έγινε από τους γιατρούς στη Λευκάδα μετά από εργαστηριακό έλεγχο, όμως τα γρήγορα αντανακλαστικά του αγροτικού γιατρού του Σπύρου που την «έδιωξε» έγκαιρα ήταν καθοριστικά . Ολα καλά ως εδώ και η μεταφορά της μέχρι το Βαθύ ήταν γρήγορη και η ανταπόκριση του υπεύθυνου αντιδήμαρχου στην κλήση του γιατρού άμεση . Μέχρι που το σκάφος έφτασε περίπου μέχρι το Σκορπιό όπου εκεί «έμεινε» ακίνητο με τον ασθενή σε κρίσιμη κατάσταση και τους συγγενείς και τον γιατρό που συνόδευε το περιστατικό σε πανικό. Ο Μωχάμετ ο χειριστής , έμπειρος όπως φάνηκε οδήγησε το σκάφος με την όπισθεν έτσι ώστε να πιάσει λιμάνι στο Περιγιάλι όπου περίμενε το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ να παραλάβει την ασθενή. Χρειάστηκε πάνω από μια ώρα για να φτάσει ενώ μεσολαβούσαν δεκάδες τηλέφωνα με το νοσοκομείο και το ΕΚΑΒ , με την δημοτική αρχή με το άλλο ιδιωτικό σκάφος που θα γύριζε πίσω το γιατρό με τα παιδιά της γυναίκας που περίμεναν στο νοσοκομείο και με την κατάσταση της να χειροτερεύει. Στο μεταξύ ο γιατρός δέχτηκε κλήση για άλλο περιστατικό στο οποίο όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούσε να πάει αφού είχε μείνει μεσοπέλαγα περιμένοντας να τον γυρίσουν πίσω. ΄Ο μοναδικός γιατρός στο νησί να τονίσω. Και ήταν η δεύτερη φορά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα που συνέβη το ίδιο ακριβώς . Ευτυχώς το περιστατικό στο νησί δεν ήταν κρίσιμο. Από την άλλη όμως η κατάσταση της μάνας μου κρίθηκε στο λεπτό στην κυριολεξία και οι γιατροί δεν μας είχαν δώσει πολλές ελπίδες αρχικά. Μια ώρα ακόμα και θα είχε φύγει…μας είπαν …
Μετά από αυτό αλλά και όσα συμβαίνουν και έχουν ακουστεί γύρω από αυτό το σκάφος δεν θα μπορούσα να αγνοήσω το θέμα. Κι από που να αρχίσω;;; Ας το πιάσω απο την αρχή.
Το σκάφος αγοράστηκε και ξεκίνησε δρομολόγια το 2006 . Δεν δηλώθηκε ποτέ ως ασθενοφόρο γιατί σε αυτή την περίπτωση θα ανήκε στο νοσοκομείο Λευκάδας οπου θα είχε και την πλήρη εκμετάλλευσή του. Απο την πρώτη μέρα λειτουργίας του και μέχρι το 2014 δεν έλειψε ούτε μέρα από το νησί. Δεν βγήκε ούτε μια φορά από την θάλασσα. Την συντήρηση και τον χειρισμό του σκάφους από την πρώτη μέρα λειτουργίας του είχε αναλάβει αποκλειστικά ο χειριστής και μηχανικός Αντρέας Μάλαμας επιλογή της τότε δημοτικής αρχής του Βασίλη Σακά που από ότι έδειξε η ιστορία ήταν και η καλύτερη . Έμπειρος καπετάνιος με μεγάλες γνώσεις μηχανολογίας. Το σκάφος δεν παρουσίασε ποτέ πρόβλημα και όταν αυτό συνέβαινε αντιμετωπίζονταν άμεσα. Έσωσε χιλιάδες ζωές, μετέφερε δεκάδες συνεργάτες και συνεργεία βλαβών, επιστημονικά και τεχνικά κλιμάκια, συντέλεσε στην τουριστική προβολή, μετέφερε μαθητές, εκπαιδευτικούς ,απλούς πολίτες και γενικότερα κάλυπτε κάθε ανάγκη θαλάσσιας μεταφοράς του δήμου και των δημοτών. Την εποχή των ανασκαφών στο Κεφάλι ήταν καθοριστικής σημασίας η χρήση του αν και κατηγορήθηκε η τότε δημοτική αρχή από κάποιους που τότε ήταν αντιπολίτευση και διαχρονικά μέλη των επόμενων δημοτικών αρχών φέροντας ως δικαιολογία» τι θα γίνει αν υπάρξει περιστατικό και το σκάφος λείπει «.(κρατήστε το αυτό) Ηταν θέμα ζωής και θανάτου γι εκείνους και εκείνη η δημοτική αρχή ανεύθυνη και έβαζε σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών. Στο μεταξύ η πολυδιάστατη χρήση του σκάφους γλύτωνε τον δήμο από τεράστια έξοδα και υπέρογκα ποσά που κατασπαταλήθηκαν αργότερα. Που; Θα δείτε παρακάτω.
Ας το πάμε από την την πρώτη μέρα της θητείας του κυρίου Δάγλα όπου με συνοπτικές διαδικασίες απέλυσε τον χρόνια οδηγό του σκάφους Αντρέα Μάλαμα με την αιτιολογία ότι ήταν ένας συνταξιούχος και τη θέση θα έπρεπε να έχει ένας «νέος» που την είχε ανάγκη. Τέθηκε επίσης θέμα νομιμότητας στον τρόπο που αμοιβόνταν για τις υπηρεσίες του με τα παπαγαλάκια να παπαγαλίζουν διάφορα. Υπήρχε θέμα «κοινωνικό». Στην πορεία ανακάλυψαν ότι το σκάφος δεν είχε τα χαρτιά που χρειάζονταν για να ταξιδεύει νόμιμα κι έτρεξαν όλες τις διαδικασίες ώστε αυτά να αποκτηθούν. Ήταν θέμα «νομιμότητας».
Στο μεταξύ ξεκίνησαν οι επισκευές, οι συντηρήσεις ξεκινόντας από τη μηχανή (κι αυτό κρατήστε το) (σε ένα σκάφος που είχε παραδοθεί συντηρημένο και καλοδιατηρημένο παρόλα τα 13 χρόνια και τις 5000 ώρες λειτουργίας του και ετοιμόπλοο ανα πάσα στιγμή). Ηταν θέμα «ασφάλειας».
Ολα αυτά σε συγκεκριμένο συνεργείο και από συγκεκριμένα χέρια, τα ίδια πάντα και σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ηταν θέμα «εμπιστοσύνης».
Ομως παρόλες τις συντηρήσεις και τις επισκευές το σκάφος πολύ συχνά «χάλαγε» κι έβγαινε ξανά και ξανά έξω ενώ σε τακτά χρονικά διαστήματα άλλαζε χέρια το τιμόνι. Πάνω από 6 χειριστές οδηγοί πέρασαν από το σκάφος κι ο ένας μετά τον άλλον παραιτούνταν.(Δεν μπορεί να ήταν όλοι τους ακατάλληλοι!) Ο δήμος κάνει σύμβαση με ιδιώτη θαλάσσιου ταξί για τις μεταφορές- διακομιδές των ασθενών για να υπάρχει πάντα η δυνατότητα μεταφοράς. Ηταν θέμα «πρόληψης» Παράλληλα το ιδιωτικό σκάφος (που σε πολλές περιπτώσεις πήγε και αφιλοκερδώς, να τα πούμε κι αυτά) εκτελούσε και άλλα δρομολόγια όπως ήταν φυσικό με ότι αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα έμενε και απλήρωτη η εταιρία για πολύ καιρό και για διάφορους λόγους με αποτέλεσμα να υπάρχουν αντιδράσεις και ήταν πολύ λογικό. ( Ο τότε δήμαρχος το είχε ρίξει στην αντιπολίτευση (και αυτό)όπως και κάθε καθυστέρηση άλλωστε επειδή δεν του ψήφιζε τα τέλη).«Στο βωμό της ψηφοθηρίας και των κρυφών συμφωνιών κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές !Θέτω άπαντες υπεύθυνους προ των ευθυνών τους «Είχε τονίσει σε ένα σχετικό δελτίο τύπου .
Το 2018 , ο Δήμος λαμβάνει την σημαντική δωρεά μιας ολοκαίνουργιας μηχανής ΥΑΝΜΑR 320 ίππων-8 κυλίνδρων τύπου από την οικογένεια Ριμπολόβλεφ δίνοντας οριστικά λύση στο μείζον θέμα που δημιουργείται λόγω παλαιότητας της ήδη υπάρχουσας μηχανής όπως αναφέρει επίσης σχετικό δελτίο τύπου δημάρχου. Ο Δήμος είχε πρωτύτερα προβεί και σε προμήθεια νέου ποδιού που κι αυτό «χάλασε» λίγο καιρό μετά, ενώ τα δρομολόγια του ταχύπλοοου είχαν περιοριστεί σε μονο ιατρικά περιστατικά. Παρόλα αυτά το σκάφος έβγαινε και ξανάβγαινε για επισκευή και συντήρηση (πάντα στο ίδιο συνεργείο) και με τις ευθύνες τις περισσότερες φορές να πέφτουν σε λάθος χειρισμούς των οδηγών . Το γεγονός είχε προβληματίσει τότε την αντιπολίτευση (Καββαδά και Αργύρη) όπου πρότεινε συνεχώς την αγορά ενός νέου σκάφους ως πιο συμφέρουσα ακόμα και με την συνδρομή της Περιφέρειας . Το 2020 η περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κα Κράτσα διέθεσε στα Ιόνια νησιά 6 νέα ασθενοφόρα σκάφη με το Μεγανήσι να μην διεκδικεί κανένα. Η οικονομική «αφαίμαξη» στα ταμεία του δήμου για επισκευές στο σκάφος συνεχίστηκε και εξακολουθεί μέχρι και σήμερα που το σκάφος για άλλη μια φορά βρίσκεται έξω για συντήρηση για πάνω από 15 μέρες. Τα έκτακτα δρομολόγια εκτελούνται από την ιδιωτική εταιρεία. Θα ήταν πολύ χρήσιμο για να καταλάβουμε όλοι την ασύμφορη για τον δήμο «τακτική» να γνωρίζαμε το ακριβές ποσό που έχει δαπανηθεί από το 2014 μέχρι σήμερα σε επισκευές και αμοιβές μεταφοράς στην ιδιωτική εταιρεία και να το συγκρίνουμε με το κόστος προμήθειας ενός νέου ασθενοφόρου. Το γεγονός ότι οι τρεις τελευταίες δημοτικές αρχές που αποτελούνται σχεδόν από τα ίδια πρόσωπα, επιμένουν σε αυτή την τακτική δυο πράγματα σημαίνουν…. Το δεύτερο είναι η μάλλον αδιάφορη στάση τους απέναντι στο πρόβλημα αφού το θέμα λύνεται «απ’έξω». Γιατι δεν μπορώ να πιστέψω οτι όλα αυτά τα χρόνια με τόσα χρήματα που διαχειρίστηκαν, τόσους εύπορους χορηγούς και φίλους και τόσες ευκαιρίες συγκυριακά (κορωνοιός)-εκλογές , νέους επενδυτές, Σκορπιός κλπ όχι μόνο κανένας δεν σκέφτηκε και δεν δρομολόγησε αυτή τη λύση αλλά δεν υιοθέτησε και την συγκεκριμένη πρόταση όχι μόνο των αντιπολιτεύσεων αλλά και «δικών» τους ανθρώπων που φώναζαν «Πάρτε νέο σκάφος» . Φταίω εγώ λοιπόν και όσοι προβληματιζόμαστε με αυτή την τακτική ; Αν σε όλα αυτά μετρήσουν και οι φήμες που μάλιστα επιβεβαιώθηκαν ανεπίσημα ότι η νέα μηχανή που μας χάρισε ο Ριμπολόβλεφ κλάπηκε από το συνεργείο του μηχανολόγου και στην θέση της τοποθετήθηκε άλλη χωρίς ποτέ να γίνει μήνυση ή να ερευνηθεί επίσημα το θέμα όπως και το πόδι που εξαφανίστηκε από την αποθήκη τότε εδώ σίγουρα κάτι τρέχει.
Οσο για τα χρήματα που απαιτούνται απάντησα παραπάνω. Οχι σκάφος θα μας πάρουν οι επενδυτές , παλιοί και νέοι αν το ζητήσουμε αλλά και ελικόπτερο . Τόσα χρήματα ρίχνουν στο νησί, λέτε να μην τους αφορά η ασφάλεια των πελατών τους; Στο κάτω κάτω ας μη γίνει και καμία εκδήλωση το καλοκαίρι, ας μην έχουμε σόσιαλ για μια χρονιά.( τι να την κάνουμε την διαφήμιση αν μας» φύγει» τουρίστας μεσοπέλαγα) ας ανοίξουμε τα κτίρια φαντάσματα για να έχουμε έσοδα…. Τέλος να απαντήσω σε σχόλιο υπευθύνου κατα τη διάρκεια του περιστατικού , ¨όχι, δεν συμβαίνουν αυτά γιατί δεν είναι η πρώτη φορά! Αν το περιστατικό ήταν έμφραγμα, εγκεφαλικό ή σοβαρό ατύχημα;;; Αν το ταυτόχρονο περιστατικό πίσω στο νησί ήταν σοβαρό;;;Αν το σκάφος του Μπεκάτσα έλειπε; Οχι λοιπόν …ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΑΥΤΑ μετά από τόσα χρόνια διοίκησης σας…
Κι εδώ επαναλαμβάνω και σας ξαναθυμίζω τα λεγόμενα της δικής σας δημοτικής αρχής δια χειρός αρχηγού σας Παύλου Δάγλα όταν έριχνε το μπαλάκι στην αντιπολίτευση. «Στο βωμό της ψηφοθηρίας και των κρυφών συμφωνιών κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές !Θέτω άπαντες υπεύθυνους προ των ευθυνών τους «
Γιατί δεν μπορεί οι ίδιοι άνθρωποι που κάποτε φώναζαν για «νομιμότητα» …ασφάλεια»… «ανθρώπινες ζωές» «πρόληψη» τώρα να ξεχνούν… Ακόμα όμως και αν αυτό συμβαίνει μια αναδρομή στο παρελθόν με απλή στατιστική των στοιχείων, οικονομικών τουλάχιστον θα αποδείξει ότι η αγορά ενός νέου σκάφους είναι αυτή που θα λύσει το πρόβλημα και θα εξασφαλίσει πάνω από όλα την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής. Γιατί αυτό είναι που εμάς μας ενδιαφέρει.
Η αντιπολίτευση ίσως θα μπορούσε να μας διαφωτίσει περισσότερο αφού διαθέτει και όλα τα οικονομικά στοιχεία των δαπανών προς την ιδιωτική εταιρεία που εκτελεί τα δρομολόγια αλλά και με τις γνώσεις στον τομέα των θαλάσσιων σκαφών και μεταφορών …εν γένη.!
Σημείωση: Ευχαριστώ θερμά τον αντιδήμαρχο Δημήτρη Κατωπόδη, τον οδηγό του ασθενοφόρου Μανώλη, και τον χειριστή του σκάφους Μωχάμετ που ανταποκρίθηκαν άμεσα για άλλη μια φορά και βοήθησαν στην διακομιδή της μητέρας μου .
