Αεροδρόμια και τουρισμός: η περίπτωση του Ακτίου

Tης Μυρσίνης Τσίγκου

Το πλεονέκτημα της αεροπορικής σύνδεσης αλλά και του προσιτού αεροπορικού εισιτηρίου, αποτελούν σήμερα δύο από τους σημαντικότερους παράγοντες για την επιλογή τουριστικού προορισμού.

Για τις αεροπορικές μετακινήσεις των επισκεπτών στη Λευκάδα, μοναδικός τρόπος είναι μέσω του γειτονικού μας αεροδρoμίου του Ακτίου, που σαφώς συμβάλλει κατά έναν ικανοποιητικό βαθμό στην τουριστική κινητικότητα του νησιού αλλά και των γύρω περιοχών, παρέχοντας απευθείας πτήσεις από και προς ελληνικές πόλεις αλλά και πόλεις του εξωτερικού. Παρόλα αυτά, τα μειονεκτήματα είναι πολλά και οι ελλείψεις εμφανείς.

1. Αρχικά, η έλλειψη αεροπορικής σύνδεσης με την πρωτεύουσα, είναι ένα από τα σημαντικότερα. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2010, η γραμμή εκτελούνταν από την Ολυμπιακή, η οποία για οικονομικούς λόγους την κατάργησε. Εφόσον λοιπόν, η γραμμή Άκτιο – Αθήνα – Άκτιο είναι ουσιαστικά άγονη (χωρίς εμπορική ή επιβατική κίνηση) γιατί δεν χαρακτηρίζεται ως τέτοια, όπως οι γραμμές Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος και Άκτιο – Σητεία; Με αυτόν τον τρόπο, θα υπήρχε ενδιαφέρον και από άλλες εταιρείες να αναλάβουν τη συγκεκριμένη γραμμή, εφόσον οι πτήσεις σε άγονες γραμμές χρηματοδοτούνται. Άλλη μια λύση θα ήταν στην ήδη υπάρχουσα άγονη γραμμή Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος, να παρεμβάλλεται ως τελικός περιορισμός η Αθήνα.

Παρόλο που τον Μάιο του 2011 ανακοινώθηκε ότι στις 27 του μήνα θα ξεκινούσαν τα δρομολόγια Άκτιο – Αθήνα – Άκτιο από την εταιρεία Sky Express, η πτήση ακυρώθηκε λόγω καθυστέρησης της συντήρησης του αεροσκάφους. Σε πρόσφατη επικοινωνία που είχαμε με την εταιρεία, ο κύριος Γιάννης Αντωνάκης από το εμπορικό τμήμα, μας ενημέρωσε σχετικά: «Η σύνδεση του αεροδρομίου του Ακτίου με την Αθήνα υπήρξε μια πολύ σοβαρή σκέψη από τη μεριά της εταιρείας μας. Είχε γίνει η μελέτη για την υλοποίησή της αλλά για επιχειρησιακούς λόγους και όχι οικονομικούς -λόγω έλλειψης αεροσκαφών και εξυπηρέτησης των υπόλοιπων πτήσεων- κάτι τέτοιο δεν ήταν εφικτό. Παρόλα αυτά, η ιδέα δεν έχει εγκαταλειφθεί. Γνωρίζουμε πως το ενδιαφέρον του κόσμου είναι μεγάλο και το λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη, αλλά δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά πότε θα είμαστε έτοιμοι για την υλοποίηση αυτής της ιδέας.»

2. Άλλο ένα σοβαρό πρόβλημα φαίνεται πως είναι οι συχνές αλλαγές των δρομολογίων Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος και Άκτιο – Σητεία, που καθιστούν αδύνατο στους τουρίστες να προγραμματίσουν με σιγουριά το ταξίδι τους όταν ταξιδεύουν με ενδιάμεσο σταθμό. Η έλλειψη σταθερών δρομολογίων, καθώς και πτήσεων από την πρωτεύουσα ή απευθείας πτήσεων ίσως αποτρέπει τους λιγότερο τολμηρούς τουρίστες να επιλέγουν ως τουριστικό προορισμό τη Λευκάδα και τις υπόλοιπες περιοχές που εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιο του Ακτίου.

3. Αλλά και ο ντόπιος ταξιδιώτης αντιμετωπίζει προβλήματα εάν θελήσει να απολαύσει διακοπές στο εξωτερικό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ειδικά εάν δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με το διαδίκτυο. Οι απευθείας πτήσεις από τις πόλεις του εξωτερικού ανακοινώνονται πολύ αργά από τα ελληνικά τουριστικά πρακτορεία, οπότε μοναδικός τρόπος για να κλείσει κάποιος εγκαίρως, άρα και φθηνότερα ένα εισιτήριο, είναι να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της αντίστοιχης εταιρείας η οποία εκτελεί το δρομολόγιο. Οι πιο συχνές πτήσεις από και προς εξωτερικό αυτή τη στιγμή είναι οι εξής:
– Ηνωμένο Βασίλειο με τις εταιρείες: Thomsonfly, Thomas Cook, Monarch Airlines
– Γερμανία με τις εταιρείες: Tuifly, Air Berlin
– Ολλανδία με την εταιρεία Transavia
– Τσεχία με την εταιρεία Smart Wings
– Σουηδία με την εταιρεία Novair
– Αυστρία με την εταιρεία Lauda Air

4. Τέλος, αν και το αεροδρόμιο παρέχει αρκετές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των επιβατών, όπως καφετέρια, ΑΤΜ, γραφεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων και ταξιδιών κ.α, λείπει το κυριότερο: η συγκοινωνία από το αεροδρόμιο προς τις γύρω πόλεις. Οι επιβάτες, θα πρέπει να ξέρουν τα δρομολόγια των λεωφορείων που περνούν στο δρόμο δίπλα από το αεροδρόμιο και να σταθούν σε ένα χώρο χωρίς στάση ή κάποια ιδιαίτερη σήμανση, περιμένοντας να διακρίνουν σημάδια ενός λεωφορείου, έτσι ώστε να το σταματήσουν εγκαίρως σηκώνοντας το χέρι τους (!) και με τύχη να πετύχουν το σωστό ΚΤΕΛ που εκτελεί τη διαδρομή Πρέβεζα – Λευκάδα – Πρέβεζα. Το κόστος είναι ελάχιστο αλλά οι δεξιότητες που απαιτούνται, ειδικά από τον ξένο επισκέπτη, είναι σχεδόν μεταφυσικές. Ίσως είναι μεγάλη απαίτηση να υπάρχει ειδική συγκοινωνία από και προς το αεροδρόμιο (airport shuttle) ανάλογα με τις ώρες αναχώρησης και άφιξης των αεροπλάνων, αλλά είναι πιο απλό να γίνει υποχρεωτική η στάση των υπαρχόντων λεωφορείων Πρέβεζας και Λευκάδας σε κανονικές εγκαταστάσεις με κιόσκι αναμονής και ενημερωτικό πίνακα των δρομολογίων, ακριβώς μπροστά από την έξοδο του αεροδρομίου…

Υπάρχει βέβαια και άλλη λύση, να πάρουν οι επιβάτες ένα ταξί που θα τους στοιχίσει τουλάχιστον 25 ευρώ, ανάλογα με τον προορισμό. Η πιάτσα των ταξί στο αεροδρόμιο δεν προσφέρει πάνω από 1-2 οχήματα οπότε θα χρειαστούν τα τηλέφωνα επικοινωνίας των ταξί ή να έχει κανονιστεί πριν το αεροπορικό ταξίδι η μεταφορά στον επιθυμητό προορισμό. Υπάρχουν μερικά ξενοδοχεία που προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στους πελάτες τους. Ιδανικά, οποιοδήποτε τουριστικό κατάλυμα θα μπορούσε τουλάχιστον να προσφέρει ως υπηρεσία τη δυνατότητα κράτησης ενός ταξί στους πελάτες του έτσι ώστε να μην γίνονται υπερπροσπάθειες εκ μέρος του ξένου τουρίστα στην επικοινωνία με το τηλεφωνικό κέντρο των ταξί! Δυστυχώς υπάρχουν επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται την έλλειψη πληροφοριών με εξωφρενικά ποσά και δυσφήμηση για τις τοπικές επιχειρήσεις… Στην ιστοσελίδα www.holidaytaxis.com μπορεί κάποιος να ενημερωθεί για το κόστος της μεταφοράς του από όλα τα αεροδρόμια προς οποιονδήποτε προορισμό. Ενδεικτικά, από το αεροδρόμιο του Ακτίου προς τον Άγιο Νικήτα, το κόστος είναι

Τι γίνεται, όμως, στην περίπτωση που ο τουρίστας φθάνει στην Ελλάδα από κάποια πόλη του εξωτερικού που δεν επικοινωνεί με το Άκτιο, αλλά παρόλα αυτά επιθυμεί να κάνει τις διακοπές του στη Λευκάδα; Σε αυτή την περίπτωση, ο επισκέπτης θα πρέπει να πάει με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς από το αεροδρόμιο των Αθηνών στον Κηφισό και εκεί να βρει το δρόμο του προς το ΚΤΕΛ Λευκάδας, να περιμένει το λεωφορείο σε ένα «τριτοκοσμικό περιβάλλον» και όλα αυτά μετά από ένα μακρύ ταξίδι με το αεροπλάνο… Ή θα μπορούσε να νοικιάσει ένα αυτοκίνητο από την Αθήνα για να φθάσει στο νησί μας, αν καταφέρει να οδηγήσει στην ημιτελή ακόμη Ιόνια Οδό και σε δρόμους με κακή σήμανση. Εδώ έρχεται και πάλι το ζήτημα της αεροπορικής σύνδεσης με την Αθήνα…

Σαφώς οι ενέργειες για τη βελτίωση του αεροδρομίου απαιτούν χρόνο και σωστή οργάνωση, αλλά το σίγουρο είναι ότι από την μέχρι τώρα κατάσταση ζημιώνεται όλο και περισσότερο ο τουρισμός. Το ζήτημα αφορά άμεσα και την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (εκτός από την Περιφέρεια Ηπείρου), η οποία θα πρέπει να βελτιώσει το πλέγμα υπηρεσιών που σχετίζεται με το αεροδρόμιο.

Το αεροδρόμιο του Ακτίου θα μπορούσε να είναι από τα κύρια μέσα για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Οι τουρίστες που καταφθάνουν δεν χρησιμοποιούν απλά μέσα μαζικής συγκοινωνίας, αλλά νοικιάζουν οχήματα, μένουν σε ξενοδοχεία, σε βίλες ή σε studio, γευματίζουν σε εστιατόρια και ψωνίζουν από τα τοπικά καταστήματα των τόπων που επιλέγουν να περάσουν τις διακοπές τους. Είναι, λοιπόν, ζήτημα ύψιστης ανάγκης να διευθετηθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το αεροδρόμιο, τόσο όσον αφορά τις πτήσεις αλλά και σχετικά με την οργάνωσή του, για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των επιβατών.

(Πηγή: www.lefkadaslowguide.gr)