Η ΚΕΔΚΕ για το ν/σ για την βιοποικιλότητα

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΚΕΔΚΕ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΕΚΑ «ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑΣ»

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ                                                                        Αθήνα 26/01/2011

ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ

ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ

ΕΛΛΑΔΑΣ

Υπόψη: Συντακτών Τ.Α.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομόφωνα συμφώνησε το Δ.Σ.της ΚΕΔΚΕ επί της αρχής του νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ «Διατήρηση της Βιοποικιλότητας», βάση της οποίας η βιοποικιλότητα σχετίζεται τόσο με την προστασία του περιβάλλοντος όσο και με υπηρεσίες και δραστηριότητες που αναπτύσσονται χάρις σε αυτήν.

«Υπηρεσίες και δραστηριότητες παραγωγικές, ρυθμιστικές, υποστηρικτικές, πολιτιστικές, οι οποίες συμβάλλουν και πρέπει να εξακολουθούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την επιβίωση των τοπικών κοινωνιών», υπογραμμίζει η ΚΕΔΚΕ.

Κοινή διαπίστωση όλων των ομιλητών κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης ήταν ότι απαιτείται να τηρηθεί αυστηρά το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των προβλέψεων του νόμου. Και τούτο γιατί η κεντρική διοίκηση, 25 χρόνια μετά την ψήφιση του Ν.1650/86 ελάχιστα έχει πράξει για τα ζητήματα προστασίας της βιοποικιλότητας και των προστατευόμενων περιοχών. Δυόμισι χρόνια πριν εκπνεύσει η προθεσμία για να ανταποκριθεί η χώρα μας στις δεσμεύσεις της ευρωπαϊκής οδηγίας 92, από τις 419 περιοχές Natura 2000, στις 118 έχουν εγκριθεί οι στρατηγικές μελέτες περιβαλλοντικής προστασίας τους, σε 7 περιοχές έχουν εκπονηθεί τα σχέδια διαχείρισης και μόλις για 28 υπάρχει φορέας Διαχείρισης της περιοχής.

Η δεύτερη επισήμανση της ΚΕΔΚΕ είναι ότι πρέπει να απλοποιηθούν, κωδικοποιηθούν και να επισπευστούν οι διαδικασίες των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων με έμφαση στα ΓΠΣ, όπου αυτά δεν υφίστανται, ώστε όλοι οι Καλλικράτειοι δήμοι, στην ολότητά του ο καθένας, να διαθέτoυν Πολεοδομικό Σχεδιασμό –  με προτεραιότητα οι δήμοι που έχουν περιοχές Natura – ώστε να μην υπάρχει έλλειμμα και διαφορετικό καθεστώς αντιμετώπισης όμορων οικισμών ή περιοχών που ανήκουν στον ίδιο δήμο και αναφέρονται στην ίδια περιοχή Natura, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με την Λίμνη της Κερκίνης, γύρω από την οποία είχαν μέτωπο τέσσερις Καποδιστριακοί δήμοι, όμως μόνο ένας είχε ΓΠΣ και άρα πολεοδομικούς κανόνες και μέτρα προστασίας για το τμήμα της περιοχής Natura, που του αναλογούσε.

Τρίτο σημείο, όποιες διατάξεις αφορούν σε αρτιότητες να έχουν οπωσδήποτε μεταβατικό χαρακτήρα, μέχρι να γίνουν οι Διαχειριστικές μελέτες. Αυτό αφορά και το επίμαχο θέμα της αρτιότητας των 10 στρεμμάτων.

«Δεν μπαίνουμε στη λογική των 4 ή 10 στρεμμάτων αλλά στην ανάγκη να θεσπιστούν οι οριστικές διατάξεις (μέσω Π.Δ.) και να μη διαταραχθεί η κοινωνική ισορροπία. Γιατί μια γενική μεταβολή, ισοπεδωτική και άμεση, καμία φιλοπεριβαλλοντική πολιτική δεν εξυπηρετεί και τεράστια προβλήματα δημιουργεί ταυτόχρονα. Άλλωστε η Αυτοδιοίκηση από μόνη της έχει δεχτεί αρτιότητα σε μεγαλύτερη έκταση, παρά τις πιέσεις και αντιδράσεις, όπως έγινε με τον καθορισμό αρτιότητας στα 20 στρέμματα σε περιοχή του ΓΠΣ της Λάρισας», επισημαίνει η ΚΕΔΚΕ.

«Θέση μας είναι ότι πρέπει να πάμε σε ρυθμίσεις που θα εξεταστούν κατά περίπτωση – μέσω Π.Δ.- ανάλογα με το επίπεδο σημασίας και τις ιδιαιτερότητες κάθε προστατευόμενης περιοχής», σημειώνει η ΚΕΔΚΕ.

Σύμφωνα δε με στοιχεία βάσης δεδομένων του προγράμματος ΧΩΡΟΣ, που υλοποιεί η ΚΕΔΚΕ, από τους 325 δήμους, στους 263 τμήμα της χωρικής τους ενότητας αποτελεί περιοχή Natura, μάλιστα σε κάποιες φτάνει το 100% της έκτασής τους. Ενδεικτικά αναφέρονται: Δήμος Αλοννήσου, Αλμωπίας, Παξών, Μεγανησίου, Ζαγοράς – Μουρεσίου κ.λπ. Στο Δήμο Δράμας το ποσοστό ανέρχεται στο 60,14%, στην Καισαριανή στο 60,1%μ στο Δήμο Ιωαννίνων στο 70,26%, στο Δήμο Καλαμπάκας στο 63,04% κ.λπ.

Τέλος η ΚΕΔΚΕ προτείνει να αξιοποιηθεί η χωροταξική και πολεοδομική πληροφορία που έχει συγκεντρώσει μέσω του προγράμματος ΧΩΡΟΣ και να δημιουργηθεί, σε συνεργασία με άλλους συναρμόδιους φορείς, Ειδικό Παρατηρητήριο το οποίο θα εργάζεται για την πιστή εφαρμογή και σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων που θα προκύπτουν από την σταδιακή εφαρμογή του Νόμου.

(Πηγή: www.kedke.eu)